VRChat is van een van de huidige populaire metaverse platformen en zag voor het eerst in 2017 het levenslicht. Net zoals de concurrenten – waarvan Rec Room wellicht de meest gelijkaardige is – biedt VRChat mogelijkheden aan om eigen avatars te maken, virtuele werelden te ontdekken, en heel wat dingen te creëren en te delen met elkaar. Spelers kunnen naar hartenlust eigen ervaringen maken, publiceren en eventueel te koop stellen.
Hoewel het platform zelf de nodige tools heeft voor het maken van bijvoorbeeld avatars of omgevingen, heerst er een vrij open sfeer van interoperabiliteit. Er zijn bijvoorbeeld software development kits aanwezig voor Unity en spelers kunnen ook een ReadyPlayerMe-avatar importeren. Dat maakt het ontwikkelen in VRChat voor ervaren creators een stuk minder omslachtig. Wel is het zo dat de VRChat spelervaring minder grenzen kent, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn. De avatars zijn vaak ook ‘gekker’ dan bij andere platformen, met bijvoorbeeld een resem anime-figuren of aliens en monsters.
De virtuele sociale omgeving is beschikbaar op alle courante VR-platformen behalve PSVR2. Verder kunnen PC-spelers de game ook spelen zonder VR-headset, maar de volledige meeslepende ervaring is uiteraard enkel mogelijk met behulp van virtual reality. Momenteel is er geen mobiele versie van VRChat beschikbaar.
Naast de creator economie die we vaker tegenkomen in virtual world platforms, kunnen makers van bepaalde ervaringen ook donaties en fooien krijgen – zo kunnen mensen die hun wereld gratis beschikbaar stellen met de rest van de community, toch nog wat inkomsten op deze manier vergaren. Voor het platform zelf is er ook een betalend VRChat Plus abonnement voor $9.99 per maand, al zijn de voordelen daarvan voorlopig nog vrij beperkt en vooral klein. Denk bijvoorbeeld aan andere achtergronden voor je chatvenster of de mogelijkheid om foto’s in chatgesprekken te gebruiken.
Wat statistieken betreft is VRChat wellicht het meest populaire platform. Op Steam alleen al zien we dat er voor de maand April 2023 een piek was van 23,480 spelers op hetzelfde moment, de Oculus-spelers worden daarbij niet meegerekend. Dit getal ligt opvallend hoger dan de enkele duizenden bij concurrent Rec Room.
De grote hoeveelheid spelers en inspanningen voor interoperabiliteit (Unity, ReadyPlayerMe) maken van VRChat een uiterst interessant metaverse platform.