Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Bestaande Use Cases
  • Virtuele concerten en events

Virtuele concerten en events

Inhoudsopgave
  • Fortnite
  • Roblox
  • The Sandbox

Fortnite #

Bron: Fortnite

Fortnite is misschien wel het beste voorbeeld van het creëren van virtuele ervaringen waar spelers kunnen deelnemen en luisteren naar een virtueel concert, evenement of muziekvideo. Er zijn tal van artiesten die deel hebben genomen aan Fornite’s Soundwave Series, die speelbare shows bevat, waaronder maar niet beperkt tot Ariana Grande, Aya Nakamura, Tones & I, Marshmello, Lil Nas X, Travis Scott en meer. Travis Scott’s live-stream concert in 2020 – hoewel het mogelijk beïnvloed kan zijn door de lockdowns als gevolg van de coronavirus pandemie – wist maar liefst 27,7 miljoen spelers aan te trekken, wat overeenkomt met ongeveer 350 stadions met een hoge capaciteit. Zelfs populaire televisieprogramma’s en persoonlijkheden werken samen met Fortnite, waaronder de Tonight Show van Jimmy Fallon.

Marshmello – Find Me (Fortnite Music Video)

Fortnite Presents: Rift Tour Featuring Ariana Grande

Aya Nakamura’s Next in the Fortnite Soundwave Series!

The Tonight Show & Jimmy Fallon are in Fortnite! | EarlyGame

Roblox #

Bron: JBC

Roblox is een ander voorbeeld van een virtueel platform waar tal van artiesten al virtueel hebben opgetreden, waaronder The Chainsmokers, Charli XCX, Lizzo, George Ezra, Zara Larsson, David Guetta, Twenty One Pilots en zelfs lokale artiesten zoals Camille uit België. Tijdens sommige van deze (tijdelijke) evenementen konden ook exclusieve virtuele Roblox-items worden gekocht of verkregen. Roblox heeft zelfs een paar deals gesloten met de muziekindustrie en heeft zogenaamde ‘listening parties‘ opgezet voor nieuwe muzikale debuten.

In Beeld: JBC onthult virtuele wereld in Roblox met optreden Camille – RetailDetail BE

5 biggest artists who have had concerts in Roblox

All artists who have performed a concert in Roblox

The Chainsmokers Concert Experience

Roblox Launches Listening Parties — A New Way to Release Music

The Sandbox #

Bron: The Sandbox

De gedecentraliseerde wereld The Sandbox is ook op de kar van virtuele concerten gesprongen. De IVWP heeft een samenwerking aangekondigd met Warner Music Group, waardoor WMG virtuele concerten en andere “innovatieve muziekervaringen” kan organiseren in The Sandbox. Virtuele grond zal ook worden verkocht naast het eigendom van WMG in The Sandbox.

“Onze samenwerking met The Sandbox voegt een nieuwe laag van mogelijkheden toe in de metaverse, met het bezit van virtueel onroerend goed”, aldus Oana Ruxandra, Chief Digital Officer & EVP, Business Development bij Warner Music Group. “Als een van de eersten heeft Warner Music het equivalent van strandfront-eigendom in de metaverse veiliggesteld. Op het LAND zullen we persistente, meeslepende sociale muziekervaringen ontwikkelen die de beperkingen van de echte wereld tarten en onze artiesten en hun fans in staat stellen om zich op manieren te engageren die voorheen onmogelijk waren.”

Bron: SnoopDoggTV

Artiest Snoop Dogg, die bekend staat als een fan van Web3 en Metaverse projecten, heeft ook een samenwerking met The Sandbox aangekondigd. Zijn nummer “House I Built” is gebouwd in The Sandbox (of beter gezegd, The Snoopverse, zoals hij het noemt) en zelfs de songteksten staan vol verwijzingen naar de IVWP. Snoop heeft zijn eigen virtuele eigendom in The Sandbox en organiseert zelfs exclusieve feestjes die alleen toegankelijk zijn voor eigenaren van een Private Party Pass NFT. De rapper is ook van plan om metaverse-concerten te houden.

Virtuele winkelsVirtuele beurzen
Inhoudsopgave
  • Fortnite
  • Roblox
  • The Sandbox

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}