Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Software en Game Engines
  • Source 2 Game Engine

Source 2 Game Engine

De Source 2 game engine werd ontwikkeld door Valve en is de opvolger van de populaire (u raadt het al) Source engine, de basis van onder andere de Half-Life en Counter-Strike games. De tweede grote versie werd uitgebracht in 2014 met de bedoeling om een publiek toegankelijke en gratis 3D-engine te worden. Dat zou echter met een opgelegde voorwaarde zijn: de Source 2 projecten moeten gelanceerd worden op het Steam ecosysteem, zodat Valve hierop geld kan verdienen en deze projecten binnenin zijn eigen invloedssfeer behoudt.

Bron: Valve

Vergeleken met de originele Source versie, zou Source 2 moeten resulteren in opvallend betere performance, zowel op oudere systemen als op nieuwe toestellen en technologieën. Interessant is dat Source 2 een sterke nadruk legt op “increasing creator productivity“, wijzend op de grote hoeveelheids mods en downloadbare content van huidige (Source) games die wordt gemaakt en beschikbaar gesteld door fans en gamers. Een in-game creator economie opbouwen zou dus gemakkelijk te implementeren zijn in een Source 2 game. Op zich niet zo heel bijzonder, aangezien deze ‘creator productivity’ vooral via Steam Workshop zou werken en Valve dus opnieuw een commissie krijgt op de verkoop. Dergelijke creator economieën worden bijvoorbeeld ook voorgesteld in heel wat metaverse applicaties. Hoewel Steam Workshop niet per se enkel werkt op Source-games, maakt de gemakkelijke integratie van Source 2 natuurlijk wel een interessante game engine.

Populaire titels die gebouwd zijn met Source 2 zijn onder andere Artifact, Aperture Desk Job, Dota 2 Reborn en Counter-Strike 2. De Source 2 engine wordt bovendien ook gebruikt in VR-toepassingen zoals de SteamVR Home omgeving, alsook de AAA-titel in virtual reality, Half-Life Alyx – door critici beschouwd als de beste en meest kwaliteitsvolle virtual reality game op de markt.

Hoewel Valve zijn intenties duidelijk had gemaakt om de engine open te stellen naar andere ontwikkelaars, is daar helaas nog geen specifieke timing op geplakt. Anno 2023 is nog steeds niet mogelijk om vrije toegang te krijgen tot de game engine. Sterker nog – het lijkt erop dat deze plannen toch voorlopig in de koelkast zitten, want er is hierover geen officieel woord meer gerept sinds 2015.

Unity Game EngineOpen 3D Engine (O3DE)

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}