Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Technologische Bouwstenen
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe

Netwerken: De Wet van Metcalfe

Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Hoe werkt de wet precies?
  • Academisch debat
    • Is er een link met de koers van cryptomunten?

Inleiding #

Metcalfe’s Law is een erg populaire en vaak geciteerde “wet” die stelt dat de waarde van een telecommunicatienetwerk proportioneel is aan het kwadraat van het aantal verbonden gebruikers aan het systeem. Met andere woorden, hoe meer gebruikers een netwerk heeft, hoe waardevoller het wordt voor elke individuele gebruiker. Hoewel deze wet in eerste instantie vooral werd toegepast of fysieke netwerk (de waarde bepaalden van een internetnetwerk in een vroeg stadium, bijvoorbeeld), werd het recent ook vaak gebruikt als waardebepaling voor de opkomst van sociale media netwerken (Web 2.0) zoals Facebook en Twitter (Hendler & Golbeck, 2008).

Kortom, hoe meer gebruikers een sociale netwerksite heeft, hoe interessanter het wordt voor andere gebruikers om een account aan te maken en hoe interessanter het is voor adverteerders om geld te spenderen. De wet werd geformuleerd door Robert Metcalfe, een Amerikaanse ingenieur die de uitvinder van Ethernet is en wordt beschouwd als een van de internetpioniers van de jaren 70.

Hoe werkt de wet precies? #

Bron: Sketchplanations

De waarde van een netwerk stijgt wanneer het aantal gebruikers op een netwerk dat ook doet. Deze waardeverhoging gebeurt exponentieel, aangezien de waarde evenedig is met het kwadraat van het aantal aangesloten gebruikers (N²). Elke gebruiker voegt een zogenaamde node toe, waardoor het niet alleen bijdraagt aan het netwekr met zijn eigen toevoeging, maar ook door de extra mogelijkheden om te verbinden met andere gebruikers. Het aantal schakels stijgt dus mee.

Academisch debat #

Hoewel de Wet van Melcalfe erg populair is, erg vaak werd geciteerd door academci en ook dikwijls werd toegepast in de industriële wereld, blijft er significant academisch debat bestaan over het concept.

Bijvoorbeeld: veel academi zijn van mening dat de netwerkeffecten niet exponentieel blijven, maar verminderen naar een model van lineaire regressie nadat een bepaald aantal gebruikers werd behaald. Nosovicki (2016) werkte twee gedetailleerde wiskundige analyses uit, eentje waarin Metcalfe’s law mislukte, maar ook een waarbij het werd bevestigd. Een paper uit 2006 gepubliceerd in het prestigeuze IEEE Spectrum journal met de titel “Metcalfe’s Law is wrong” (Briscoe et al., 2006) claimde dat “als de Wet van Melcalfe waar is, dan zouden twee netwerken geneigd moeten zijn om met elkaar te verbinden, ongeacht hun relatieve groottes”. Ook die paper wordt vaak geciteerd, al is er zeker geen algemene consensus. Onderzoek van Van Hove (2014) heeft bijvoorbeeld het vorige argument weerlegd via analyses en real-life case studies. Een ander onderzoek van Zhang et al. (2015) toonde bovendien aan via data-analyse dat Tencent en Facebook wel degelijk de Wet van Melcalfe valideerden.

Metcalfe’s Law kan ook interessant zijn voor metaverse en Web3 toepassingen. Inleidend onderzoek toont aan dat digitale blockchain netwerken de principes van Metcalfe’s Law volgen (Alabi, 2017), waarbij effectief wordt gesteld dat de waarde van een netwerk evenredig is met het kwadraat van de actieve gebruikers. Het feit dat (de meeste) blockchain technologie gebruikmaakt van public ledgers vergemakkelijkte het onderzoek. Hoewel het onderzoek reeds een aantal jaar geleden werd gepubliceerd, stelt Alabi een model op om vast te stellen of een kritieke massa op een blockchain netwerk werd bereikt of niet. Dat maakt het zeker een interessant referentiepunt voor eender welk blockchain-gerelateerd metaverse project.

Is er een link met de koers van cryptomunten? #

Bron: Reddit

Sommigen hebben zelfs geprobeerd om te zoeken of de wet van Metcalfe ook geldt op de koers van cryptomunten (1, 2). Hoe meer Bitcoin gebruikers, hoe hoger de waarde van de munt? Voor de grote crypto crash eind 2022 was de koerswaarde van zowel Bitcoin (BTC) als Ethereum (ETH) vrij in lijn met de Wet van Metcalfe, maar we moeten er wel op wijzen dat deze bevindingen niet gevalideerd, niet peer-reviewed en niet academisch zijn.

Netwerken
Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing3D Scanning van ruimtes en voorwerpen
Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Hoe werkt de wet precies?
  • Academisch debat
    • Is er een link met de koers van cryptomunten?

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}