Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Ecosystemen en Headsets
  • Meta Quest

Meta Quest

Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Avatars en integratie met andere Meta platformen
  • Samenwerking met Microsoft
  • Hardware
    • Meta Quest 2
    • Meta Quest Pro

Inleiding #

Meta Quest, vroeger bekend als Oculus Quest, is vandaag het meest populaire virtual reality ecoysysteem op de markt met naar verluidt 20 miljoen verkochte Quest-headsets, hoofdzakelijk bestaande uit de standalone Quest 2. Het Meta ecosysteem verzorgt een digitale app store voor zowel standalone als PCVR-gaming. Vroeger had Oculus ook een aantal PC-only headsets op de markt gebracht, maar die zijn allemaal vervangen door de meer veelzijdige Quest-tegenhangers die draadloos en zonder computer gebruikt kunnen worden.

Bron: Meta Quest homepage

Behalve de Quest Store (vergelijkbaar met de PlayStation Store) bevat het ecoysteem ook een aparte sectie App Lab, een plek waar vooral kleinere ontwikkelaars hun applicaties op Quest-toestellen kunnen uitbrengen op een laagdrempeligere manier. Ontwikkelaars kunnen ook naar hartenlust DLC toevoegen, al moet daarbij wel gezegd worden dat Meta hiervoor een commissie van 30% vraagt.

Avatars en integratie met andere Meta platformen #

Het Quest-ecosysteem heeft duidelijk een aantal links met de andere applicaties van het moederbedrijf. Aanvankelijk was het vereist om een Facebook/Meta-account aan te maken om de headset te gebruiken, maar het bedrijf wijzigde dit beleid na hevige kritiek vanuit de gamingindustrie.

De headsets hebben bijvoorbeeld een ingebouwde Messenger-applicatie, waarmee je in VR berichten kan beantwoorden en zelfs bellen. De avatars die in de home-omgeving en Horizon Worlds worden gebruikt, lijken heel erg om die van Facebook en Whatsapp.

Bron: Meta/Whatsapp

Het maken van avatars wordt een van de meest belangrijke aspecten van de metaverse, en het lijkt erop dat Meta zijn “legacy” Web 2.0 producten zoals Facebook en Whatsapp wil meenemen naar de metaverse. De avatars worden bijvoorbeeld gelinkt aan Facebook Connect, een one-click inlogsysteem voor derde partijen. het lijkt er dan ook op dat Meta zijn avatars (en zijn log-in systeem) zoveel mogelijk wil verspreiden.

Samenwerking met Microsoft #

Microsoft – een duidelijke concullega van Meta – heeft onlangs aangekondigd dat het een aantal van zijn populaire applicatie Microsoft Teams (inclusief Mesh) toegankelijk zal zijn om Meta Quest-toestellen. Het bedrijf wil hiermee zijn marktaandeel voor workspace VR software vergroten. In een later stadium zal Microsoft ook Office 365 en Windows 365 (een computer via de cloud) naar het Meta Quest ecoysteem brengen.

Bron: Microsoft

En daar blijft het niet bij, want ook de gamende consument zal binnenkort zijn voordeel uit het Meta-Microsoft partnerschap kunnen halen: er werd aangekondigd dat xCloud streaming via Xbox Game Pass binnenkort ook op de headsets mogelijk zal zijn.

Hardware #

Meta Quest 2 #

Bron: Meta

De Meta Quest 2 – voorheen bekend als de Oculus Quest 2 – is de meest populaire headset van Meta en werd uitgebracht in september van 2020. Het toestel is duidelijk gericht op mass-market VR en kent dan ook geen exorbitant hoog prijskaartje. De Quest 2 begint al enige leeftijd te hebben en Meta kondigde dan ook aan dat zijn opvolger – met de weinig inspirerende naam Quest 3 – nog in het jaar 2023 moet verschijnen.

Het toestel, dat onlangs een prijsverlaging heeft gekregen naar $329 in de Verenigde Staten (iets dat wellicht ook in Europe gereflecteerd zal worden) maakt gebruik van het Android besturingssysteem en daarbovenop een strakke lay-out van Meta zelf. Het kloppend hart is een Qualcomm Snapdragon XR2 SoC (een aangepaste Snapdragon 865) en zo’n 6GB aan intern RAM-geheugen. Het LCD-display heeft een resolutie van 1920p per oog (2x1920p) en ondersteunt een maximale verversingssnelheid van 120 Hz. De Quest 2 is stevig geworteld in het Meta/Oculus ecosysteem, inclusief ondersteuning voor Horizon Worlds en Horizon Workrooms. Passthrough (een snelle blik op de echte wereld) is mogelijk op de Quest 2, maar enkel in zwart en wit.

Meta Quest Pro #

Bron: Meta

De Meta Quest Pro is niet gericht op consumenten, maar eerder op zakelijk gebruik en prosumers. Behalve de traditionele VR-evaring die inmidedls al gekend was bij de Oculus-toestelen, bevat de Quest Pro voor het eerst ook passthrough in kleur, waardoor er een veel betere MR-ervaring mogelijk is. Virtuele desktops in Horizon Workrooms worden op die manier een hoop beter uitgewerkt. Vergeleken met de Meta Quest 2 heeft de Quest Pro plattere ‘pancake’ lenzen met minder beeldvervorming, een iets betere resolutie en een verbeterde field of view. Deze lensstructuurzorgt voor een lichtere en meer comfortabele headset, en het zorgt er ook voor dat de gebruiker een stuk van zijn peripheral view behoudt. Oog- en gezichtstracking (voor animaties en foveated reendering) worden ook ondersteund.

De Quest Pro focust zich vooral op zakelijk gebruik voor productiviteit.

Wat de rekenkracht betreft wordt de headset aangestuurd door de Snapdragon XR2+ chip (nadruk op de plus) die zo’n 50% krachtiger moet zijn dan de gewone XR2 zoals in de Quest 2. Het intern RAM-geheugen werd uitgebreid naar 12GB. De controllers tracken nu ook zichzelf (in plaats van de headset dit te laten doen) dankzij een ingebouwde Snapdragon 662 chip in elke controller.

Volgens critici heeft de Quest Pro een aantal belangrijke pijnpunten. Allereerst, de prijs. Bij ons kost de Pro nog zo’n €1799 euro, al is er onlangs een Amerikaanse prijsdaling aangekondigd naar $1000. De kans is groot dat die prijsdaling ook bij ons zal gebeuren. Verder valt de batterijduur ook tegen met maximum twee uur, vooral voor een productivity toestel.

Apple Vision Pro en VisionOSPlayStation VR
Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Avatars en integratie met andere Meta platformen
  • Samenwerking met Microsoft
  • Hardware
    • Meta Quest 2
    • Meta Quest Pro

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}