Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Blockchain Virtual World Platforms
  • The Sandbox

The Sandbox

The Sandbox is een virtueel wereldplatform gebaseerd op de Ethereum-blockchain met een heel kenmerkende ‘voxel‘-achtige stijl. The Sandbox is daarmee een van de meest grafisch unieke platformen momenteel beschikbaar. Deze metaverse is een doorontwikkeling van twee mobiele games The Sandbox en The Sandbox Evolution op iOS en Android. In 2018 besloot de ontwikkelaar van deze apps om van deze IP een volledige metaverse te maken, vooral om de concurrentie aan te gaan met grotere non-blockchain platformen zoals Minecraft en Roblox. Het decentrale idee (controle, NFT’s) moet The Sandbox daarbij verder profileren.

Bron: The Sandbox

Net zoals bij de meeste andere platformen kunnen spelers in The Sandbox zelf avatars maken, werelden uitbouwen, items ontwerpen en allemaal verkopen in een ingebouwde NFT-market. The Sandbox gebruikt een eigen systeem voor de aanmaak van content: VoxEdit – dit is nodig om de unieke voxelstijl te behouden. Heel wat game elementen zijn ook (relatief) eenvoudig te implementeren. The Sandbox focust daarmee zowel op het sociale als de meer gaming-gerichte kant, en doet op dat vlak veel denken aan Roblox.

Bron: The Sandbox, YouTube

Concreet gebruikt The Sandbox een aantal belangrijke blockchain tokens. $SAND is een ERC-20 token dat de basis vormt van alle transacties op het platform. De $LAND token (ERC-721) wordt opgedeeld in NFT’s en duiden een stuk grond in de metaverse aan waarop gebouwd kan worden met VoxEdit. Perceeleigenaars kunnen dit land naar hartenlust doorverkopen of verhuren. Opvallend is dat de verkoop van LAND in The Sandbox erg succesvol was. Bij elke presale ronde werden alle beschikbaar percelen op nog geen vijf uur uitverkocht.

Bron: The Sandbox

Momenteel is er voor meer dan 6528 ETH aan land verkocht, goed voor zo’n 12,4 miljoen euro rekening houdend met de koers van midden-April 2023. Eigenaars van een stuk land hebben ook stemrecht in de governance van het ecosysteem, zo hebben ze bijvoorbeeld inspraak op veranderingen of welke updates doorgevoerd worden. We kunnen daarmee zeker stellen dat The Sandbox een van de meest succesvolle blockchain-gebaseerde metaverse platformen is.

Bron: The Sandbox

Niet alleen spelers zijn fan van The Sandbox – ook bedrijven en artiesten maken van The Sandbox hun favoriete metaverse. Steve Aoki heeft er bijvoorbeeld een eigen ‘playhouse’ en ook Snoop Dogg mag zich Sandbox ambassadeur noemen (al noemt hij het platform liever The Snoopverse). Zijn single “House I Built” werd zlfs volledig in The Sandbox opgenomen. Hij ging zijn collega Steve Aoki achterna en heeft zijn eigen stuk land gekocht in The Sandbox en houdt er exclusieve feestjes en concerten voor fans die een Private Party Pass NFT hebben aangekocht. Het virtueel platform heeft bovendien een deal gesloten met Warner Music Group voor meer en nauwere samenwerkingen.

Bron: The Sandbox, YouTube
SpatialSomnium Space

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}