Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Ecosystemen en Headsets
  • Google

Google

Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Voormalige VR-platformen
  • Google Glass (AR)

Inleiding #

Google heeft net zoals Meta al een vrij lange geschiedenis met het maken van virtual reality headsets, al gebeurde dat niet altijd met even veel succes. Momenteel heeft Google geen enkel VR-product meer in zijn assortiment, enkel Google Glass. Volgens geruchten gaat Google in 2024 een nieuwe AR-headset op de markt brengen, waardoor Google opnieuw meer zou investeren in de metaverse.

Voormalige VR-platformen #

De eerste virtual reality headset van Google kon je moeilijk een headset noemen: in feite ging het slechts om een stuk karton met een paar lenzen in. Gebruikers moesten hun smartphone in de constructie steken dat dan dienst deed als scherm.

Google Cardboard zag het levenslicht in 2014 en hoewel het technisch absoluut weinig voorstelde, werd het toch een vrij groot succes. Meer dan vijf miljoen Cardboards zijn verkocht, met wellicht nog een hele hoop van andere partijen (aangezien een kartonnen doos vrij gemakkelijk na te maken is). De kans is echter groot dat heel wat van de Cardboard-kopers het hebbeding hadden gekocht uit nieuwsgierigheid – voor velen was Cardboard de eerste introductie tot virtual reality. De lage prijs zal ongetwijfeld ook een grote rol gespeeld hebben.

In 2016 besliste Google om z’n VR-ambities verder uit te werken. Het lanceerde een volledig nieuw platform en ecosysteem, Daydream. Ook hier moesten gebruiken hun smartphone gebruiken als display, maar de headset bestond nu uit kunststof, was kwalitatief van veel hogere kwaliteit en er werd nu een pointer-controller meegeleverd.

Google Daydream

Drie jaar later werd echter duidelijk dat Google Daydream niet het gehoopte succes had, en zowel Cardboard als het Daydream-platform gingen op pensioen in 2019.

Google Glass (AR) #

Google Glass is een reeks van slimme brillen die voor het eerst werden geteased door Google in 2014. Het klein apparaat gebruikt een normale brilframe, maar daarbovenop een klein silicone prisma-projector display dat voor een augmented reality ervaring zorgt. Google Glass heeft ook een ingebouwde 5-megapixel camera om video’s en foto’s te nemen, hoewel dit feit ten tijde van onthulling meteen heel wat bezorgdheden rond privacy met zich meebracht. Glass is compatibel met een aantal verschillende Google apps (zoals Maps, bijvoorbeeld) en heeft ook een open development kit zodat third-party ontwikkelaars er ook mee aan de slag kunnen. Het apparaatje draait op Glass OS, een heel erg aangepaste versie van Android. Vanwege het hoge prijskaartje en beperkte functionaliteit kon Glass nooit echt op een commercieel succes rekenen, maar het heeft zeker nog levensvatbaarheid in de B2B-wereld met heel wat interessante use cases.

Bron: Flickr

Google Glass wordt bijvoorbeeld vaak gebruik door transport- en logistiekbedrijven om pakketjes meer efficiënt te verwerken (werknemers kunnen bijvoorbeeld pakjes scannen met hun Google Glass zodat ze hun beide handen blijven vrijhouden). Ook worden ze vaak in een medische context gebruikt, tijdens operaties of tijdens huisdokterafspraken. Sommige huisdokters dragen een Google Glass die automatisch een transcriptie maakt van het gesprek – zodat huisdokters zich minder moeten bezighouden met het administratieve en meer tijd hebben voor de patient zelf.

Momenteel zitten we aan de derde generatie Google Glass – ook wel Enterprise Edition 2 genoemd – die draait op het Snapdragon XR1 platform (2019) en een prijskaartje heeft van $1,500. Momenteel is er geen enkel ander product dat op Google Glass OS draait. Een uitgebreid ecosysteem zal het wellicht niet worden, maar Glass heeft zeker en vast zijn nut in de bedrijfswereld bewezen.

Snap Spectacles en Snap ARWindows Mixed Reality
Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Voormalige VR-platformen
  • Google Glass (AR)

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}