Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Ecosystemen en Headsets
  • PlayStation VR

PlayStation VR

Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • PlayStation VR2
  • Impact op de metaverse

Inleiding #

In 2008 lanceerde Sony al een eerste soort ‘metaverse’ die gratis toegankelijk was voor PlayStation 3 gebruikers, PlayStation Home. Hoewel de virtuele wereld niet meer toegankelijk is sinds 2015, focust Sony zich nu op een ander aspect van de metaverse: virtual reality, maar dan wel specifiek gericht op gaming.

Bron: Sony PlayStation

In 2016 lanceerde Sony zijn eerste PlayStation VR headset die werkte in combinatie met de PlayStation 4 console. Nu de PlayStation 5 (2020) echter al een tijdje uit is, werd het ook tijd voor een opvolger van de virtual reality technologie. In feburari 2023 zag PlayStation VR2 het levenslicht, met een volledig nieuw ontwerp en een aanzienlijk lijstje indrukwekkende verbeteringen.

PlayStation VR2 #

Op 22 feburari 2023 rolde de PSVR 2 voor het eerst van de toonbank voor een prijskaartje van €599.99. De headset is enkel compatibel met de PlayStation 5 console en kan bijvoorbeeld niet aangesloten worden op een gewone PC. Daardoor zijn de gebruikers ook beperkt tot de applicaties en games in de PlayStation Store.

Bron: Sony PlayStation

Hoewel er enkele grote titels tussenzitten zoals Resident Evil Village, Gran Turismo 7 en Horizon: Call of The Mountain, vinden vele critici het aanbod vooralsnog te beperkt – zeker als gaat om metaverse-achtige werelden en andere applicaties. Gamers zijn hier dus absoluut het doelpubliek.

Tegelijk maakt de PSVR 2 ontzettend veel indruk met de hardware van het toestel. Uit alle headsets momenteel op de markt is de PSVR 2 het best uitgerust, in sommige gevallen zelfs voor een derde van de prijs. Het 4K-paneel biedt een hogere resolutie dan zijn voorganger, maar vooral een grotere field of view en opvallend betere beeldkwaliteit dankzij het OLED-paneel met HDR ondersteuning. De controllers zijn ook volledig nieuw met inside-out tracking en adaptieve triggers, net zoals op de gewone PS5 controller.

Foveated rendering in actie. Bron: Reddit

Een andere belangrijke feature: eye-tracking. Dit wordt vooral gebruikt als extra inputmiddel in games (kijk om te selecteren), maar ook op de beeldkwaliteit op te krikken. De headset kan namelijk perfect weten waar de gebruiker naartoe kijkt, en de resolutie en texturekwaliteit daar bewust verhogen, terwijl de beelden in je perifiële visie in een lagere kwaliteit worden getoond (foveated rendering). Van dat laatste merk je trouwens niets in de praktijk. Dit zorgt ervoor dat er minder pixels moeten gerenderd worden, wat een serieuze besparing in rekenkracht met zich meebrengt.

Impact op de metaverse #

Dat PlayStation VR 2 een gaming-gericht toestel is, daarover bestaat geen enkele twijfel. Je zou echter kunnen zeggen dat Meta met de Quest 2 zich ook voornamelijk op gamers richt. De headset maakt ontzettend veel indruk met z’n technische capabiliteiten en voelt op heel veel vlakken als ‘next-gen’ aan, maar het toestel blijft wel ‘vast’ in het PlayStation ecosysteem. Enkel gebruikers met een PS5 kunnen er dus gebruik van maken.

Bron: Sony PlayStation

Op de vorige versie van PlayStation VR werd wel Rec Room uitgebracht, maar er zijn nog geen plannen bekendgemaakt voor de komst van andere virtuele wereldplatformen naar PS VR2. Wel zijn er volgens Sony meer dan honderd titels in ontwikkeling, al zal het merendeel daarvan ongetwijfeld uit klassieke games bestaan. Vooral is er dus vooral spraken van een ‘Sonyverse’ in plaats van een metaverse.

Meta QuestSnap Spectacles en Snap AR
Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • PlayStation VR2
  • Impact op de metaverse

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}