Inleiding #
In 2008 lanceerde Sony al een eerste soort ‘metaverse’ die gratis toegankelijk was voor PlayStation 3 gebruikers, PlayStation Home. Hoewel de virtuele wereld niet meer toegankelijk is sinds 2015, focust Sony zich nu op een ander aspect van de metaverse: virtual reality, maar dan wel specifiek gericht op gaming.
In 2016 lanceerde Sony zijn eerste PlayStation VR headset die werkte in combinatie met de PlayStation 4 console. Nu de PlayStation 5 (2020) echter al een tijdje uit is, werd het ook tijd voor een opvolger van de virtual reality technologie. In feburari 2023 zag PlayStation VR2 het levenslicht, met een volledig nieuw ontwerp en een aanzienlijk lijstje indrukwekkende verbeteringen.
PlayStation VR2 #
Op 22 feburari 2023 rolde de PSVR 2 voor het eerst van de toonbank voor een prijskaartje van €599.99. De headset is enkel compatibel met de PlayStation 5 console en kan bijvoorbeeld niet aangesloten worden op een gewone PC. Daardoor zijn de gebruikers ook beperkt tot de applicaties en games in de PlayStation Store.
Hoewel er enkele grote titels tussenzitten zoals Resident Evil Village, Gran Turismo 7 en Horizon: Call of The Mountain, vinden vele critici het aanbod vooralsnog te beperkt – zeker als gaat om metaverse-achtige werelden en andere applicaties. Gamers zijn hier dus absoluut het doelpubliek.
Tegelijk maakt de PSVR 2 ontzettend veel indruk met de hardware van het toestel. Uit alle headsets momenteel op de markt is de PSVR 2 het best uitgerust, in sommige gevallen zelfs voor een derde van de prijs. Het 4K-paneel biedt een hogere resolutie dan zijn voorganger, maar vooral een grotere field of view en opvallend betere beeldkwaliteit dankzij het OLED-paneel met HDR ondersteuning. De controllers zijn ook volledig nieuw met inside-out tracking en adaptieve triggers, net zoals op de gewone PS5 controller.
Een andere belangrijke feature: eye-tracking. Dit wordt vooral gebruikt als extra inputmiddel in games (kijk om te selecteren), maar ook op de beeldkwaliteit op te krikken. De headset kan namelijk perfect weten waar de gebruiker naartoe kijkt, en de resolutie en texturekwaliteit daar bewust verhogen, terwijl de beelden in je perifiële visie in een lagere kwaliteit worden getoond (foveated rendering). Van dat laatste merk je trouwens niets in de praktijk. Dit zorgt ervoor dat er minder pixels moeten gerenderd worden, wat een serieuze besparing in rekenkracht met zich meebrengt.
Impact op de metaverse #
Dat PlayStation VR 2 een gaming-gericht toestel is, daarover bestaat geen enkele twijfel. Je zou echter kunnen zeggen dat Meta met de Quest 2 zich ook voornamelijk op gamers richt. De headset maakt ontzettend veel indruk met z’n technische capabiliteiten en voelt op heel veel vlakken als ‘next-gen’ aan, maar het toestel blijft wel ‘vast’ in het PlayStation ecosysteem. Enkel gebruikers met een PS5 kunnen er dus gebruik van maken.
Op de vorige versie van PlayStation VR werd wel Rec Room uitgebracht, maar er zijn nog geen plannen bekendgemaakt voor de komst van andere virtuele wereldplatformen naar PS VR2. Wel zijn er volgens Sony meer dan honderd titels in ontwikkeling, al zal het merendeel daarvan ongetwijfeld uit klassieke games bestaan. Vooral is er dus vooral spraken van een ‘Sonyverse’ in plaats van een metaverse.