Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Bestaande Use Cases
  • NFT’s als draagbare metaverse items

NFT’s als draagbare metaverse items

Inhoudsopgave
  • Traditionele merken
    • Nike RTFKT
    • Adidas (Fase 2 NFT's)
    • Endstate
    • Coca-Cola
  • Digital Fashion Houses
    • The Fabricant
    • Mutani
    • Republiqe

In gedecentraliseerde metaverse platformen, waaronder The Sandbox, Spatial en Decentraland, kunnen NFT’s ook ingezet worden als draagbare voorwerpen voor je avatar (eventueel in ReadyPlayerMe). Gecentraliseerde platformen zoals Horizon Worlds, Minecraft en Roblox hebben ook zogenaamde ‘vanity items’ voor je avatar, al zijn dat gewone microtransacties zoals we ze al kennen vanuit de gamingindustrie. NFT’s bieden theoretisch veel meer mogelijkheden tot interoperabiliteit, en je kan ze bovendien gemakkelijk doorverkopen, eventueel met royalties.

Enkele voorbeelden van NFT’s die je kan dragen in een of meerdere metaverse platformen hebben we hieronder opgesomd.

Traditionele merken #

Nike RTFKT #

Bron: RTFKT

RTFKT (je spreekt het uit als “artefact”) is een virtueel sneaker- en streetwear-merk dat zijn virtuele producten verkoopt als NFT’s. Het werd in 2021 overgenomen door Nike en heeft samengewerkt met tal van andere merken om limited-edition sneakers uit te brengen. Sommige van deze virtuele sneakers kunnen worden gedragen in Decentraland of Sandbox. RTFKT voegt meestal ook een aangepaste Snapchat-filter toe aan de NFT’s, waardoor ze draagbaar zijn in AR. Voor een beperkt aantal sneakers wordt ook een fysieke versie meegeleverd bij de aankoop van NFT’s, hoewel dit eerder een uitzondering is dan de algemene regel.

Adidas (Fase 2 NFT’s) #

Bron: Adidas

Adidas Fase 2 is de huidige (december 2022) NFT/metaverse-strategie van het merk en richt zich strikt op digitale kleding, in tegenstelling tot de fysieke items die werden aangeboden in Fase 1. Deze digitale items kunnen momenteel niet worden gedragen in een van de huidige metaverses, maar worden gebruikt om NFT-profielfoto’s aan te passen (aangeduid als PFP’s door Adidas) op basis van bestaande Bored Ape Yacht Club, Mutant Ape Yacht Club of Inhabitants (Metahero) NFT’s.

Endstate #

Endstate is een digitaal en fysiek sneakerontwerpbedrijf dat volledig het principe van “redeem and retain” heeft omarmd. Elk paar sneakers bestaat in twee verschillende werelden: de virtuele wereld, met 3D-modellen en toekomstige implementatie op metaverse-platforms, en daadwerkelijke fysieke sneakers die in de Verenigde Staten worden gemaakt. Wanneer een Endstate NFT wordt gekocht, kan deze worden ingewisseld voor het echte paar. Verbranding is niet vereist, maar je NFT wordt wel gemarkeerd als “inge-wisseld”, zodat er slechts één fysiek paar per NFT kan bestaan.

Bron: Endstate

Het businessmodel met de digitale insteek brengt enkele voordelen met zich mee. De echte schoenen hebben een ingebed NFC-tag die is gekoppeld aan de NFT en de authenticiteit ervan bewijst. Bovendien hebben sommige paren zelfs ervaringsgerelateerde voordelen. Zo kan de NFC-chip in de sneakers ook dubbelen als toegangsticket voor exclusieve evenementen of gemeenschappen. Endstate hanteert een waardebenadering vanuit drie perspectieven om zijn sneakers te verkopen: digitaal, fysiek en ervaringsgericht.

Coca-Cola #

Coca-Cola’s eerste stap in de wereld van NFT’s en de metaverse was niet van traditionele aard, maar eerder een reclame-experiment. Het frisdrankbedrijf organiseerde een veiling voor een enkele NFT-verpakking met verschillende digitale items, waaronder een digitaal Coca-Cola puffer jacket dat gedragen kan worden in Decentraland.

Bron: The Coca-Cola Company

Later werd onthuld dat de winnaar van de veiling ook een fysieke Coca-Cola koelkast (gevuld met dranken) zou ontvangen. Het pakket werd verkocht aan de hoogste bieder voor meer dan $575.000 USD. Aangezien er slechts één NFT-pakket beschikbaar was en het niet gericht was op een mainstream markt, kunnen we het Coca-Cola NFT-project wellicht classificeren als een PR-stunt.

Digital Fashion Houses #

Dankzij de populariteit van metaverse platformen en NFT’s zijn er sinds kort ook een aantal ‘digital fashion houses’ gelanceerd. Deze bedrijven richten zich enkel op digitale kunstwerken, al kan het zijn dat er soms ook limited edition fysieke exemplaren zijn.

The Fabricant #

Bron: The Fabricant

The Fabricant is een digitaal merk gevestigd in Amsterdam en maakt virtuele kledingstukken voor gebruik in onder andere Decentraland, The Sandbox, Spatial en ReadyPlayerMe. Het merk maakt gebruik van de FLOW cryptocurrency en doet dikwijls aan samenwerkingen met fysieke merken en andere designers zoals Puma.

Mutani #

Bron: Mutani via FashionUnited.be

De Antwerpse start-up Mutani maakt virtuele kledingstukken voor metaverse- en Web3-platformen en heeft als doel om “the premier source for the most far-out fashion in the cyber-scene” te worden. De virtuele kledingstukken via NFT’s kunnen gebruikt worden op bepaalde blockchainplatformen zoals Decentraland. Mutani partnert geregeld met externe designers, zoals een eerbetoon aan de ‘Antwerpse Zes‘ met de virtuele Antwerp Cyber Six collectie.

Republiqe #

Bron: Republiqe

Het Franse Republiqe was een van de eerste digital fashion houses ter wereld en is vandaag nog steeds erg actief in de markt van virtuele kleren en verzamelbare NFTs. Republiqe is vooral een B2B-dienstverlener, en heeft onder andere al samengewerkt met Asos, Coca-Cola, About You, Axel Arigato, Vogue en Sotheby’s. In het verleden stelde het merk enkele producten en virtuele stores voor in Decentraland. Opmerkelijk: op de site van Republiqe kan je ook digitale (niet-NFT) kledingstukken kopen. Het is de bedoeling dat je een kwaliteitsvolle foto van jezelf opstuurt, en na aanschaf van een digitale t-shirt krijg je een afbeelding waarin je het digitaal kledingstuk draagt. Niet echt metaverse dus, maar je merkt dat Republiqe zeker geen schrik heeft om te experimenten, net zoals de andere digital fashion houses.

NFT’s als certificaat van echtheid en herkomstNFT’s als proof of attendance (POAP)
Inhoudsopgave
  • Traditionele merken
    • Nike RTFKT
    • Adidas (Fase 2 NFT's)
    • Endstate
    • Coca-Cola
  • Digital Fashion Houses
    • The Fabricant
    • Mutani
    • Republiqe

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}