Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Virtual World Platforms
  • Fortnite Creative

Fortnite Creative

Inhoudsopgave
  • De katalysator voor cross-platform

Fornite is vooral bekend als het battle royale spel waar honderd spelers op een eiland worden gedropt, en de laatst overblijvende wint. Er is echter ook een creatief luik verbonden aan de game die Fortnite Creative heet, waar gebruikers hun eigen custom maps en game modes kunnen aanmaken en de len met de rest van de community. Fornite Creative bevat zowel mogelijkheden om in de game zelf ingewikkelde werelden te maken, maar het is sinds kort ook mogelijk om Unreal Engine (van dezelfde makers als Fornite) toepassingen te integreren in Fortnite. Heel wat bedrijven gebruiken Fortnite Creative nu al om bijvoorbeeld virtuele stores na te bouwen of om concerten te organiseren.

Bron: IGN

De katalysator voor cross-platform #

Fortnite is sinds 2017 verkrijgbaar voor PC, Xbox en PlayStation en gaandeweg kwamen mobiele platformen en de Nintendo Switch erbij. De game opereert vandaag volledig cross-platform: dat betekent dat je met je vrienden Fortnite kan spelen, en dat het absoluut niet uitmaakt welk platform ze gebruiken. Een PS5-gamer kan dus met andere woorden naadloos in dezelfde Fortnite-wereld zitten als iemand op z’n smartphone. Cross-platform gameplay is de de facto standaard geworden in de industrie, maar was voor de lancering van Fortnite compleet ondenkbaar. Sony, het bedrijf achter de PlayStation, verzette zich jarenlang tegen het doorbreken van de ‘walled garden’.

Bron: Epic Games

Dankzij Fortnite is hier echter verandering in gekomen. Ontwikkelaars Epic Games hebben een deal gesloten met Sony in 2018 om als eerste game cross-play en cross-platform te ondersteunen. Er werd stevig onderhandeld: Sony stond er enkel voor open als zij een deel van de opbrengsten van in-game purchases in Fortnite zouden ontvangen – zelfs op andere platformen. De berekening zou gebeuren op basis van speeltijd. Bijvoorbeeld: iemand die vooral op een PlayStation speelt maar toch eens een aankoop maakt op een ander platform betaalt geen rechtstreekse ‘fee’ aan Sony, maar Epic Games moet Sony hiervoor een bepaalde compensatie betalen.

Bron: Epic Games

Een ander interessant punt in verband met Fortnite is de indruk van interoperabiliteit. Er zijn namelijk een aantal links te leggen met andere games van de ontwikkelaar. Moederbedrijf Epic Games kocht na de lancering van Fortnite de ontwikkelstudio’s van enkele andere populaire titels, zoals Fall Guys (Mediatonic) en Rocket League (Psyonix). Soms zijn cross-game events (spelers kunnen bijvoorbeeld in Fortnite een voorwerp vrijspelen in Rocket League) en omgekeerd. Hoewel dit zeker nog niet het idealistische beeld waarmaakt van ‘echte’ interoperabiliteit in de metaverse, is dit wel het best passende voorbeeld in de praktijk.

RobloxMinecraft
Inhoudsopgave
  • De katalysator voor cross-platform

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}