Fornite is vooral bekend als het battle royale spel waar honderd spelers op een eiland worden gedropt, en de laatst overblijvende wint. Er is echter ook een creatief luik verbonden aan de game die Fortnite Creative heet, waar gebruikers hun eigen custom maps en game modes kunnen aanmaken en de len met de rest van de community. Fornite Creative bevat zowel mogelijkheden om in de game zelf ingewikkelde werelden te maken, maar het is sinds kort ook mogelijk om Unreal Engine (van dezelfde makers als Fornite) toepassingen te integreren in Fortnite. Heel wat bedrijven gebruiken Fortnite Creative nu al om bijvoorbeeld virtuele stores na te bouwen of om concerten te organiseren.
De katalysator voor cross-platform #
Fortnite is sinds 2017 verkrijgbaar voor PC, Xbox en PlayStation en gaandeweg kwamen mobiele platformen en de Nintendo Switch erbij. De game opereert vandaag volledig cross-platform: dat betekent dat je met je vrienden Fortnite kan spelen, en dat het absoluut niet uitmaakt welk platform ze gebruiken. Een PS5-gamer kan dus met andere woorden naadloos in dezelfde Fortnite-wereld zitten als iemand op z’n smartphone. Cross-platform gameplay is de de facto standaard geworden in de industrie, maar was voor de lancering van Fortnite compleet ondenkbaar. Sony, het bedrijf achter de PlayStation, verzette zich jarenlang tegen het doorbreken van de ‘walled garden’.
Dankzij Fortnite is hier echter verandering in gekomen. Ontwikkelaars Epic Games hebben een deal gesloten met Sony in 2018 om als eerste game cross-play en cross-platform te ondersteunen. Er werd stevig onderhandeld: Sony stond er enkel voor open als zij een deel van de opbrengsten van in-game purchases in Fortnite zouden ontvangen – zelfs op andere platformen. De berekening zou gebeuren op basis van speeltijd. Bijvoorbeeld: iemand die vooral op een PlayStation speelt maar toch eens een aankoop maakt op een ander platform betaalt geen rechtstreekse ‘fee’ aan Sony, maar Epic Games moet Sony hiervoor een bepaalde compensatie betalen.
Een ander interessant punt in verband met Fortnite is de indruk van interoperabiliteit. Er zijn namelijk een aantal links te leggen met andere games van de ontwikkelaar. Moederbedrijf Epic Games kocht na de lancering van Fortnite de ontwikkelstudio’s van enkele andere populaire titels, zoals Fall Guys (Mediatonic) en Rocket League (Psyonix). Soms zijn cross-game events (spelers kunnen bijvoorbeeld in Fortnite een voorwerp vrijspelen in Rocket League) en omgekeerd. Hoewel dit zeker nog niet het idealistische beeld waarmaakt van ‘echte’ interoperabiliteit in de metaverse, is dit wel het best passende voorbeeld in de praktijk.