Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Blockchain Virtual World Platforms
  • Realm

Realm

Realm noemt zichzelf een “People’s Metaverse” en is een open-world platform momenteel in open beta voor Android en iOS. De ontwikkelaars lijken zich dus vooral te focussen op een mobiele gebruikerservaring, aangezien er voorlopig zelfs nog geen melding is van een PC- of VR-versie. In Realm kunnen spelers springen in portalen om nieuwe werelden (of liever, realms) te ontdekken. Spelers kunnen zelf realms maken en delen met andere spelers. Vergeleken met enkele andere metaverse platformen lijkt Realm iets meer gaming-gericht met onder andere minigames en “play-to-earn” NFTs. Er is ook ondersteuning voorzien voor ReadyPlayerMe, een cross-platform avatar suite.

Bron: App Store

In Realm is er een digitale economie gebaseerd op de $REALM token. Momenteel is die ERC-20 gebaseerd, maar de ontwikkelaars hebben plannen om hun cryptocurrency ter beschikking te stellen op Reef Chain, Polygain Layer 2 en BSC chains om de transactiekosten te beperken. Gebruikers zouden dan simpelweg hun $REALM tokens van de ene chain naar de andere kunnen overbrengen.

Bron: Realm

Ze kunnen deze tokens te verdienen door te handelen op de marktplaats, door werelden te bouwen die vaak worden bezocht door andere spelers of door simpelweg te game te spelen (en advertenties te bekijken). Zelf realms bouwen is gratis, maar gebruikers kunnen ook land kopen in de Realm hoofdstad (Metropolis), dat dan weer als vertrekpunt kan dienen voor je eigen realm (soms ook microverse genoemd door de ontwikkelaars) en meer bezoekers kan trekken. Ook het bouwen van NFT-kunstgalerijen is mogelijk.

De Realm Marketplace is momenteel al online, gebruikers kunnen daar functionele en visuele voorwerpen kopen met cryptocurrency of fiat geld.

Bron: Realm

Opmerkelijk: Realm vermeldt dat ze zelf bezorgdheden hebben over het ecologisch aspect van het bouwen van een virtuele wereld. Het bedrijf wil naar eigen zeggen de “realiteit overbruggen” met de acties die gebeuren in de Realm metaverse. Wanneer er bijvoorbeeld een boom wordt geplant in Realm, zouden de ontwikkelaars dit ook in het echte leven doen.

Bron: Realm

IMVUVault Hill

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}