Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Bestaande Use Cases
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)

NFT’s als proof of attendance (POAP)

Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Use cases

Inleiding #

Een van de meer unieke use cases voor NFT’s zijn attesten van deelname of aanwezigheid – of anders gezegd, proof of attendance. Het proof of attendance protocol (POAP) zorgt ervoor dat organisaties en bedrijven bepaalde NFT’s kunnen vrijgeven aan bezoekers of deelnemers van een bepaald event. Dit kan rechtstreeks naar een digitale wallet worden gesluisd via een QR-code, maar kan ook laagdrempeliger via een e-mailaccount. De QR-code is doorgaans maar één keer geldig en zijn dus uniek – het heeft dus weinig zin om een POAP QR code te verspreiden op het internet en het systeem te omzeilen.

Bron: POAP Inc

POAP-NFT’s kunnen technisch gezien door elke instantie worden uitgegeven, al hebben de uitvinders van het concept (POAP.xyz) het meest gebruiksvriendelijke en ook de goedkoopste methode. Voorheen waren POAP’s gratis om te minten, maar nu kost het ongeveer een halve euro per ‘proof of attendance’.

Bron: Screenshot van de App Store pagina van POAP App, de officiële app van POAP Inc.

Grotere en kleinere bedrijven hebben reeds geëxperimenteerd met POAP’s voor fysieke events, waaronder Goldman Sachs, Adidas, Vogue, Spotify, Citi en verschillende biermerken.

Bron: POAP Inc

Use cases #

POAP’s kunnen perfect dienst doen als digitale collectible om te bewaren – net zoals vele andere NFT’s. Bovendien telt het als perfect bewijs om aan te tonen dat je ergens bent geweest. Niemand zal bijvoorbeeld ooit twijfelen dat je naar Tomorrowland bent geweest als je er een officiële POAP van hebt gekregen.

POAP’s kunnen echter ook gebruikt worden als een soort loyalty-kaart. Stel dat je bijvoorbeeld aanwezig was op een event, dan kan de POAP-NFT toegang geven tot extra korting in een webshop, exclusieve deals of voorwerpen… Op deze manier kan een soort van Web3 klantengetrouwheidssysteem ontwikkeld worden.

Bron: Screenshot van de App Store pagina van Salsa, een Web3 Inbox met ondersteuning voor POAP’s.

Ook is er een bepaald sociaal aspect bij POAP’s. Wil je bijvoorbeeld discussiëren of praten met mensen die op hetzelfde event aanwezig waren? Met een POAP en een compatibele app kan je simpelweg een groepsgesprek voeren met iedereen die dezelfde soort NFT-heeft. Het mooie daaraan is is dat dat ook volledig anoniem en privacyvriendelijk kan – tenzij je je gegevens wenst de delen met andere deelnemers, uiteraard. Poap Inc werkt hiervoor samen met de decentrale chat-applicatie Salsa.

NFT’s als draagbare metaverse itemsNFT’s als digitale collectibles
Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Use cases

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}