Het succes van bepaalde metaverse platformen zoals Roblox, Minecraft en Fortnite is te danken aan inkomsten uit gaming. Ook de verkoop van virtual reality headsets is voornamelijk te danken aan promotie door gamingplatformen zoals Steam (met SteamVR) en PlayStation (met PlayStation VR). Ook Meta heeft een sterk ecosysteem opgebouwd met een Quest Store en investeert in exclusieve ontwikkelstudio’s en games (Oculus Originals en third-part deals) voor zijn virtual reality ecosystemen. Grote titels zoals Resident Evil 4 VR en Medal of Honor worden bijvoorbeeld exclusief uitgebracht voor Quest-spelers.
Bron: Statista
In 2022 werd er voor meer dan 1,8 miljard Amerikaanse dollar aan inkomsten gegenereerd in de wereldwijde VR-gaming markt. Dit aandeel gaat steeds in een stijgende lijn. Voor 2023 is er een prognose van 2,5 miljard, en voor 2024 wordt er een groei verwacht tot 3,2 miljard. Met andere woorden: gaming is én blijft een ontzettend belangrijke use case in de bredere wereld van de metaverse. We sommen hieronder een aantal categorieën op.
PCVR, PlayStation VR en standalone #
De eerste moderne virtual reality headset, de Oculus Rift, werd in 2012 uitgebracht als Kickstarter-project en wordt algemeen beschouwd als de katalysator van de huidige virtual reality gaming. Dit is een wereldwijde markt waarvan wordt geschat dat deze tegen 2028 een omvang van meer dan $37 miljard USD zal bereiken. Sinds de release van de oorspronkelijke Oculus Rift zijn er talloze opvolgers en nieuwe headsets uitgebracht (zie kennispagina’s over ecosystemen, frameworks en aparte headsets). Oculus – nu eigendom van Facebook/Meta – richt zich op standalone headsets (met een sterke nadruk op gaming), PlayStation richt zich op headsets die verbonden zijn met hun thuisconsoles, en er zijn tal van third-party headsets beschikbaar voor PC VR gaming. Valve, het bedrijf achter Steam, creëerde zelfs zijn eigen high-end PCVR-headset (Valve Index) in 2019, hoewel die headset nu als verouderd wordt beschouwd.
Augmented Reality gaming #
Augmented Reality gaming is zeker niet nieuw – Nintendo’s 3DS en Sony’s PlayStation Vita experimenteerden beide meer dan tien jaar geleden met deze functie – maar de populariteit ervan is de afgelopen jaren enorm gestegen. Een van de meest invloedrijke augmented reality-games is Pokémon Go op smartphones, gelanceerd in 2016. De app (en wereldwijd fenomeen) slaagt er nog steeds in om vandaag de dag 80 miljoen maandelijkse actieve gebruikers aan te trekken. Apple ondersteunt augmented reality ook uitgebreid via zijn ARKit SDK en er wordt verwacht dat AR een belangrijke rol gaat spelen bij de toekomstige XR-headset van het bedrijf.
Experimental VR gaming #
Er zijn veel projecten die experimenteren met virtual reality-gaming, maar niet per se geschikt zijn voor een breed consumentenpubliek. Zo biedt The Park Playground van Telenet in België (fysieke) multiplayer virtual reality-gaming met op maat gemaakte ervaringen en rugzakcomputers.
Een andere opmerkelijke experimentele VR-gamingproduct is HoloRide, dat een gesynchroniseerde bewegende virtual reality-ervaring in een auto biedt. Voor HoloRide is een compatibele headset, een retrofit-apparaat om de bewegingen van de auto te registreren, evenals een abonnementsservice nodig om toegang te krijgen tot op maat gemaakte games. Hoewel het succes van HoloRide nogal beperkt lijkt vanwege de hoge toetredingsprijs, het abonnementsmodel en zeer weinig beschikbare games, hebben critici de technologie van HoloRide geprezen en de meer meeslepende game-ervaring benadrukt omdat deze is gekoppeld aan de bewegingen van een echte auto, vergeleken met een achtbaan. Bovendien heeft de start-up ook samenwerkingen aangegaan met Disney en Audi om deze ‘bewegende’ VR-ervaringen op de achterbank van een auto te bieden.