Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Overige Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Neuralink
  • Voorloper: OCZ Neural Impulse Activator (NIA)

Inleiding #

Hoewel input devices voor metaverse applicaties kunnen bestaan uit de klassieke opties zoals muis en toetsenbord en game controllers, zien we ook steeds meer meeslepende manieren om bewegingen te vertalen naar een virtuele wereld: denk maar aan VR-controllers met hand- en vingertracking, gezichts- en oogtracking en het dragen van sensoren. Een andere optie bevindt zich in een erg vroeg stadium en wordt momenteel ook onderzocht: brain-computer interfaces, of BCI’s.

BCI’s gebruiken EEG-hersengevolgen (meestal van de frontale cortex) om deze hersengolven te vertalen naar computer-leesbare commando’s. Bijvoorbeeld: het nadenken over iets op een bepaalde manier kan een trigger zijn om te navigeren doorheen een metaverse wereld. Ondanks het vroege stadium, zijn er wel degelijk al een aantal significante ontwikkelingen in dit onderzoeksveld gebeurd.

De ontwikkeling en het gebruik van brain-computer interfaces is wel vrij controversieel te noemen, op z’n minst. Het idee dat BCI’s bijvoorbeeld je ‘gedachten kunnen lezen’ wordt heel erg vaak als eng en intrusief ondervonden, vooral als het gaat om BCI-toestellen die worden geïmplanteerd in het brein en dus niet (gemakkelijk) verwijderbaar is.

Neuralink #

Bron: Neuralink

Neuralink is een bedrijf dat onderzoek voert en zich specialiseert in brain-computer interfaces die geïmplementeerd worden in de schedel. Neuralink werd opgericht door Elon Mush in 2015 en focust momenteel vooral op medische use cases voor mensen met beperkingen (vooral verlamming), hoewel er ook wordt nagedacht wordt over bredere en consument-gerichte use cases.

Bron: Neuralink

Het bedrijf heeft bijvoorbeeld recent een video getoond van een app die het spelletje Pong goed beheerst met de hulp van een Neuralink implantaat. Momenteel is Neuralink nog niet commercieel verkrijgbaar.

Voorloper: OCZ Neural Impulse Activator (NIA) #

Bron: Guru3D

Het merk OCZ bestaat inmiddels niet meer, maar was vroeger een dochterbedrijf van Toshiba dat zich focustte op het ontwikkelen van geheugen- en opslagproducten. In 2008 lanceerde het bedrijf echter een volledig nieuw product gericht op gamers, de Neural Impulse Actuator. Dit toestel maakte gebruik van een externe EEG-hoofdband (en dus geen invasief hersenimplantaat) om de elektrische activiteit van de hersenen te lezen en deze proberen als input te gebruiken en te vertalen als een druk op een knop.

Gamers zouden bijvoorbeeld na uitgebreide training kunnen rondlopen in games via hun gedachten, of meer simpele commando’s (zoals schieten of interageren met een item) uitvoeren. Hoewel critici ten tijde van de release positief waren over de vernieuwing en innovatie van het product, werd het ook al snel duidelijk dat de NIA allesbehalve gebruiksvriendelijk was en een heel steile leercurve had. Niettemin kan een product dat gelijkaardig is aan de NIA zeker interessant zijn voor toekomstige VR/XR/AR use cases (sensoren ingebouwd in een VR-headset, bijvoorbeeld), zeker aangezien de OCZ Nia inmiddels al meer dan vijftien verjaardagskaarsjes mocht uitblazen en de technologie niet stil heeft gezeten.

Haptic Feedback Hardware
Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Neuralink
  • Voorloper: OCZ Neural Impulse Activator (NIA)

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}