Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Ecosystemen en Headsets
  • Snap Spectacles en Snap AR

Snap Spectacles en Snap AR

Inhoudsopgave
  • ARES: AR Enterprise Services

Snap Inc. is het bedrijf achter de populaire chatapplicatie Snapchat maar is ook al jaren bezig met het ontdekken van businessmodellen in de metaverse. In 2016 lanceerde het bedrijf zijn eerste slimme zonnebril, de Snap Spectacles. Deze hebben een ingebouwde camera waarmee gebruikers korte cirkelvormige videoclips konden opnemen en deze posten als een Snapchat story.

Bron: Snap

Intussen is enkel een vernieuwde variant verkrijgbaar, de Spectacles 3 met een adviesprijs van 380 Amerikaanse dollar. Deze bril bevat nu twee camera’s zodat gebruikers ook 3D-beelden kunnen opnemen. De video output is ook niet langer gelimiteerd tot het cirkelvormig formaat. De Spectacles 3 bieden geen AR-functionaliteit zoals Google Glass of HoloLens, maar Snapchat heeft al bevestigd dat de volgende versie van Spectacles over AR-functionaliteit zal beschikken. Met andere woorden, de volgende generatie zal toegang kunnen bieden tot de metaverse. Hoewel de technische details voorlopig nog ontbreken, zal er ongetwijfeld een augmented reality display aanwezig zijn.

Bron: Snap

ARES: AR Enterprise Services #

Naast de Spectacles is de core business van Snap ook heel erg gefocust op augmented reality: de talloze AR-filters in Snapchat zijn daar het perfect voorbeeld van. Sommige bedrijven zoals Endstate verkopen zelfs Snapchat AR-filters samen met hun fysieke sneakers. Snap heeft een development kit zodat geïnteresseerde ontwikkelaars aan de slag kunnen met de augmented reality tools. Met een 750 miljoen maandelijks actieve gebruikers is Snapchat zonder twijfel een van de meest populaire applicaties die een stevige nadruk legt op AR.

Bron: Snap

In februari 2023 kondigde Snap ook aan dat de AR-lenses in de Snapchat applicatie nu ook ondersteuning bieden voor raytracing voor realistische lichteffecten. De AR-ervaring moet zo meer immersief en waarheidsgetrouw zijn. Momenteel wordt de raytracing functionaliteit vooral gebruikt in de fashion en juwelierswereld. Een maand later introduceerde het officieel een nieuwe bedrijfstak: Snap ARES. ARES is een SaaS van Snap die zich effectief focust op retailers die willen experimenteren met AR-shopping tools. Momenteel is er een focus op virtueel passen (kleding, make-up, juwelen…), het bekijken van objecten in 3D en het vaststellen van de best passende maat (fit finder).

Bron: Snap via The Verge
Bron: Snap via The Verge
PlayStation VRGoogle
Inhoudsopgave
  • ARES: AR Enterprise Services

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}