Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Ecosystemen en Headsets
  • Apple Vision Pro en VisionOS

Apple Vision Pro en VisionOS

Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Hardware
  • VisionOS ecosysteem
  • Ontwerp

Inleiding #

Na jarenlange geruchten stelde Apple tijdens zijn jaarlijkse Worldwide Developers Conference zijn eerste mixed reality headset voor: de Apple Vision Pro. Hoewel het bedrijf uit Cupertino zelf niet spreekt over virtual reality en augmented reality maar liever het woord ‘spatial computing’ in de mond neemt, zal de invloed van de Vision Pro op de metaverse ontzettend groot zijn.

Bron: Apple, YouTube

De Apple Vision Pro focust zich absoluut meer op een ‘mixed reality’ ervaring en de nadruk bij de aankondiging lag duidelijk bij het brengen van virtuele projecties in de echte wereld, zodat dragers verbonden blijven met de echte wereld. Hoewel de Vision Pro duidelijk heel wat productiviteitstoepassingen krijgt, is er ook aandacht besteed aan entertainment in de vorm van een virtueel display en de integratie van Apple Arcade games. Je kan 2D-applicaties eender waar projecteren, zo groot als je wil.

Bron: Apple

De Apple Vision Pro kunnen we kort beschrijven als een ontzettend high-end product met ongeëvenaarde hardware, intuïtieve besturing zonder controllers en ondersteund door het erg sterk Apple ecosysteem. Zo wordt het bijvoorbeeld perfect mogelijk om het beeld van een Mac (groter) te projecteren in mixed reality, maar de Vision Pro kan ook perfect standalone aan de slag.

Bron: Apple

Uiteraard hangt er aan Apple’s eerste mixed reality headset een stevig prijskaartje vast. In de Verenigde Staten zal de Apple Vision Pro 3499 dollar kosten, met een lancering gepland voor begin 2024. Een Europese adviesprijs is nog niet bekend, en in onze gebieden zou de headset enkele maanden later moeten verschijnen.

Hardware #

Wat hardware betreft is de Apple Vision Pro een uitstekende mixed reality headset en zal het ten tijden van de release ook de meest indrukwekkende consumentenheadset zijn op de markt.

Bron: Apple

Het kloppend hart van de headset is de Apple Silicon M2 chip, dezelfde system-on-a-chip die bijvoorbeeld in een MacBook Air te vinden is. Omdat de Vision Pro een heleboel sensoren voor eye-tracking, face-tracking en twaalf verschillende camera’s heeft, wordt de M2-chip bijgestaan door de Apple Silicon R1 chip, die de verwerking van deze sensoren op zich neemt en in minder dan 12 milliseconden de beelden toont. Aan de voorkant is er ook een display aanwezig dat Apple ‘EyeSight’ noemt. Het gezicht van de drager wordt hiermee naar de buitenwereld getoond, zodat het contact veel soepeler verloopt. En over camera’s gesproken – de Vision Pro bevat ook een 3D camera waarmee je volgens Apple niet zomaar filmpjes opneemt, maar ‘herrineringen’ kan vastleggen.

Bron: Apple

De twee microLED displays bieden een resolutie van meer dan 4K per oog aan voor een totaal van 23 miljoen pixels. Ter vergelijking: de Quest Pro van Meta heeft een totale pixelcount van net geen 7 miljoen – een opvallend verschil wat er voor zorgt dat het beeld van de Vision Pro bijna dat van de werkelijkheid evenaart. Eerste previews vermelden dat de pixels ‘completely indistinguishable’ zijn. Ook over de audio werd nagedacht: elk oor heeft een specifieke ‘audio pod’ die instaat is op een persoonlijke spatial audio ervaring op te leveren dankzij een techniek dat Apple ‘audio ray-tracing’ noemt.

Bron: Apple

Voor de beveiling heeft Apple gekozen voor Optic ID, een systeem dat werkt via een irisscanner. Er zijn uiteraard wel opties om de Vision Pro headset uit te lenen aan andere gebruikers via meerdere accounts of een gastmodus.

VisionOS ecosysteem #

Het VisionOS ecosysteem dat Apple voor zijn mixed reality headset uitbouwt is zonder twijfel ook meteen een van z’n grootste voordelen: Apple heeft momenteel al een zeer sterk ecosysteem uitgebouwd op iOS, iPadOS en macOS. Omdat de Vision Pro van Apple Silicon gebruikmaakt, kunnen in principe alle bestaande Apple Applicaties meteen gebruikt worden op de mixed reality headset, die dan op een virtueel scherm worden getoond. Uiteraard zullen er ook specifieke VisionOS-applicaties verschijnen die volledig van de hardware kunnen gebruikmaken – denk maar aan 100% VR-ervaringen bijvoorbeeld.

Bron: Apple

Zoals eerder vermeld kan je ook perfect een Mac ‘meenemen’ naar mixed reality en worden accessoires zoals de Magic Keyboard en Magic Trackpad ondersteund. Apple-specifieke features zoals AirDrop en SharePlay zijn uiteraard ook aanwezig.

Bron: Apple

Hoewel het zeker niet vanzelfsprekend is, wordt ook FaceTime ondersteund. Dankzij de ingebouwde eye- en facetracking kan er een ontzettend realistische avatar gemaakt worden van de drager tijdens videogesprekken – weliswaar na een eenmalige scan met de externe camera’s, niet onvergelijkbaar met FaceID. Deze virtuele avatars zijn absoluut de nieuwe benchmark in de metaversemarkt.

Ook niet onbelangrijk: tijdens de persconferentie kondigde Apple aan dat het Unity zal ondersteunen voor VR- en AR-toepassingen, alsook WebXR.

Ontwerp #

Apple heeft gekozen voor gebogen glas aan de voorkant van de headset, dat dan naadloos overloopt op een aluminium behuizing. De aanwezigheid van een digitale kroon (om de immersiveness aan te passen) en de oranje accenten doen wat denken aan de Ultra-variant van de Apple Watch. De hoofdband is van een hoogwaardige stof gemaakt die aangepast kan worden zodat het toestle optimaal past. De pancake-lenzen zijn ontworpen door Apple en zijn vergelijkbaar met bv. de Meta Quest Pro.

Bron: Apple

De headset wordt aangestuurd door een externe batterij, vastgemaakt met een magnetische kabel. Apple zegt dat de batterijduur van de headset zo’n twee uur bedraagt, al is het wel gemakkelijk om te swtichen door simpelweg een tweede batterij te gebruiken.

Voor brildragers werkt Apple samen met Carl ZEISS om correctielenzen aan te bieden. Het idee is dus dat je helemaal geen bril moet dragen wanneer je de Vision Pro gebruikt.

Meta Quest
Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Hardware
  • VisionOS ecosysteem
  • Ontwerp

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}