Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Blockchain Virtual World Platforms
  • IMVU

IMVU

IMVU (uitgesproken als imm-view) is een “sociaal ervaringsplatform” waar gebruikers hun eigen driedimensionele avatars kunnen maken en tijd doorbrengen in virtuele werelden, zoals bij concurrent Second Life. IMVU werd in 2004 opgericht door Together Labs maar is ondanks z’n jonge leeftijd nog steeds een erg populair platform. Volgens het bedrijf zijn er momenteel zo’n 200 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan 1 miljoen dagelijks actief met een gemiddelde speeltijd van 55 minuten. IMVU maakt gretig gebruik van de term “metaverse” en beschouwt zichzelf als een van de pioniers te zijn van virtuele werelden.

Bron: IMVU via TogetherLabs/MetaJuice

De term ‘VR’ duikt ook redelijk vaak op in promomateriaal van IMVU, maar er is opvallend genoeg geen virtual reality ondersteuning voor het platform. Wel experimenteerden de ontwikkelaars met VR-functionaliteit in 2015, al een hele tijd geleden en voor de opmars van populaire VR-headsets. IMVU is beschikbaar via de traditionele platformen zoals pc, Mac, Android en iOS. De mobiele versies zijn in grote lijnen hetzelfde, maar de meer ingewikkelde functionaliteiten zijn enkel toegankelijk op de desktopversie.

Bron: IMVU via TogetherLabs/MetaJuice

Hoewel IMVU als blockchain virtueel platform wordt gedefinieerd, is dat pas een recente ontwikkeling. Het platform bestaat tenslotte al sinds 2004, lang voordat blockchaintechnologie beschikbaar was. Onlangs migreerde IMVU naar een meer gedecentraliseerd businessmodel. Het verkoopt meerdere VIP-abonnementen aan zijn gebruikers, maar er is ook een grote digitale economie aanwezig waarin heel wat voorwerpen te koop staan om avatars te personaliseren. De achterliggende structuur van deze economie is een verzameling van meer dan 200,000 creators op het platform, die een stukje van de inkomsten verdienen wanneer andere gebruikers een aankoop maken. Vroeger werkte deze creator market met eigen “IMVU Credits” (vergelijkbaar met andere in-game currencies zoals bijvoorbeeld V-Bucks). IMVU heeft later echter zijn eigen VCOIN cryptocurrency (een ERC-20 token op de Ethereum blockchain) uitgebracht, samen met de Uphold cryptocurrency beurs.

Bron: IMVU via TogetherLabs/MetaJuice

Een voordeel van de VCOIN cryptocurrency vergeleken met het oude systeem van IMVU Credits is het feit dat gebruikers nu gemakkelijker hun “IMVU-geld” kunnen omwisselen voor andere cryptocurrencies of zelfs fiat – iets dat vooral nuttig zijn voor de makers van digitale voorwerpen en wereld. IMVU belooft daarbij enige stabiliteit voor VCOIN, en zegt dat het niet onderhevig zal zijn aan de traditionele volatiliteit in de cryptomarkt dankzij een consistent aankoopbeleid. Momenteel staat 250 VCOIN vast ‘gepegged’ aan 1 Amerikaanse dollar.

Bron: IMVU via TogetherLabs/MetaJuice

De meeste digitale items op IMVU zijn nog steeds enkel geschikt voor het platform, (proprietary), maar IMVU stelt een omschakeling naar NFT’s voor. Het bedrijf haalt daarbij een aantal meerwaarden aan: royalties op doorverkopen van items, proof of ownership, en totale controle van de digitale producten voor de creators. IMVU NFT’s bevinden zich nog in een vroeg stadium en het is voorlopig nog niet mogelijk om bijvoorbeeld creators NFT’s te laten minten. Er zijn wel al een aantal limited edition NFT tokens beschikbaar om IMVU, wellicht om te testen. Ontwikkelaar Together Labs liet in januari 2023 weten dat er meer dan een miljoen Web3-wallets gemaakt werden en dat de digitale NFT collectibles in IMVU zijn uitverkocht.

Bron: IMVU
ViverseRealm

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}