Proof of authenticity #
Omdat de onderliggende technologie van non-fungible tokens (NFT’s) is gebaseerd op blockchain-technologie, zijn er een hoop interessante beveiligingsmethodes mogelijk omdat alles op een publieke blockchain openbaar en verifieerbaar is. Zo kunnen NFT’s bijvoorbeeld perfect ingezet worden als certificaat van echtheid voor luxeproducten en, of kunnen NFTs ingezet worden als registratiemiddel waar er vaak fraude wordt gepleegd (bv. kilometriek van wagens).
Een namaakhandtas of een namaakhorloge zal nooit een ingebouwde NFT kunnen hebben die uitgereikt worden door de echte fabrikant. Bijgevolg zal namaak veel sneller op te sporen zijn, waardoor de waarde van namaakproducten daalt. Fabrikanten hopen zo minder inkomsten mis te lopen.
Ook beschermde productcertificaten (denk bijvoorbeeld aan ‘100% fair trade’) en ESG (environmental, social and governance)-initiatieven zouden dit kunnen laten verifiëren door NFT-chips, zodat de eindgebruiker/consument zelf deze certificaten kan verifiëren.
Proof of provenance #
Ook in de supply chain kunnen NFT’s voor een hoop meer vertrouwen zorgen: producten kunnen end-to-end getraceerd tijdens elke stap van het vervoerproces. Door het scannen van de NFT wordt op de blockchain gezet wie het product voor het laatst in handen heeft genomen. Met NFT’s zou je dus ook producten kunnen traceren, in plaats van pakketjes. Een ‘bait and switch’ met namaakgoederen wordt op die manier dus onmogelijk gemaakt.
Doordat elke stap ook wordt opgeslagen in een openbare blockchain die onwijzigbaar is, wordt het vertrouwen ook verhoogd. Klanten en stakeholders kunnen perfect zien waar het voorwerp zich bevindt en wie er op dat ogenblik verantwoordelijk voor was. Vooral voor het transport van dure grondstoffen of goederen is NFT-tracking interessant of verlies te minimaliseren.
Verder bieden product-NFT’s ook potentieel voor geautomatiseerde processen via smart contracts. Denk bijvoorbeeld aan on-the-fly inventory tracking of automatische betalingen wanneer een product geleverd wordt.
Bestaande use cases #
Alfa Romeo Tonale #
De Alfa Romeo Tonale van Stellantis ziet er misschien uit als een normale compacte hybride SUV, maar de Tonale mag zich de eerste consumentenwagen noemen die een NFT aan boord heeft. Alfa Romeo noemt de NFT-technologie zelf een ‘registratie van de levenscyclus van de auto’. De NFT-chip fungeert een beetje als een digital shadow en bevat up-to-date en niet-vervalsbare informatie over de specifieke wagen: denk maar aan onderhoudsgeschiedenis, rij-statistieken maar ook de kilometerstand. Dat laatste is een vaakvoorkomend probleem: in Duitsland blijkt bijvoorbeeld dat één op de drie ocassiewagens een vervalste kilometerteller hebben. Het apparaat waarmee deze digitale kilometerstand te falsifiëren is, is trouwens vrij verkrijgbaar. Een kilometerstand valt misschien te vervalsen, maar een NFT niet. De Italiaanse compacte SUV heeft een startprijs van €34.600 en is sinds 2023 verkrijgbaar.
Luxe Watches #
Luxe Watches, een Britse retailer voor duurdere horloges, is sinds 2021 begonnen met het meeleveren van NFT’s. Op deze NFT-certificaten staat de transactiedatum, prijs, merk en model van het horloge, klant-ID en een officiële stempel van Luxe Watches ter authenticatie. Omdat dit intitiatief gebeurt op distributie-niveau, zijn de NFT-certificaten beschikbaar voor vrijwel elk luxe horlogemerk, inclusief Patek Philippe, Audemars Piguet en Rolex.
Wijnindustrie #
Als we de Franse antifraudeautoriteiten mogen geloven, wordt de wijnindustrie hevig onder druk gezet door internationale fraude. Zo zou zo’n 20% van de wijnhandel onderhevig zijn aan namaak. Het is dan misschien ook niet verwonderlijk dat er heel wat wijnbedrijven zijn begonnen met het uitgeven van NFT’s. Sommigen doen dat puur als ‘extra’ voor de klant, bij sommige NFT’s koop je effectief een wijnfles (of een krat) en sommige andere wijnhandelaars gebruiken de NFT’s effectief als proof of authenticity. Een boomende tweedehandsmarkt van wijn is een bijkomende verklaring voor het success van non-fungible tokens in deze industrie.
Nike CryptoKicks #
In 2019 diende Nike een patentaanvraag in voor ‘CryptoKicks’, fysieke sneakers gekoppeld aan een digitale NFT-chip waarmee de echtheid van het product geverifieerd kan worden. Momenteel biedt Nike geen paar schoenen aan met een NFT-certificaat en blijft het bij een patent, al verkoopt het bedrijf wel fysieke versies van zijn digitale RTFKT-schoenen. Niettemin is duidelijk dat Nike aan het experimenteren is met proof of authenticity voor zijn (meer exlusieve) sneakers.
NFSHE #
NFSHE is een nieuw modemerk dat volledig gebouwd is met de Web3-filosofie. Het bedrijf, opgericht door Eliza Lesser, koppelt fysieke producten met NFT-tokens ter authenticatie. Momenteel biedt het merk slechts twee producten aan, al zijn er wel plannen om dit sterk uit te breiden. In elk geval kan NFSHE zeker tellen als een geslaagde proof of concept.
Business-to-business #
Ook in de business-to-businessmarkt wordt er ingezet op het gebruik van NFT’s als verifieerbaar certificaat. Verschillende bedrijven bieden diensten aan om NFT-chips/NFT-codes mee te leveren met fysieke producten die namaakgevoelig zijn. Onder andere LegitGrails, VerifyMe, Verisart en Authlink bieden hun diensten aan.