Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Bestaande Use Cases
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst

NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst

Inhoudsopgave
  • Proof of authenticity
  • Proof of provenance
  • Bestaande use cases
    • Alfa Romeo Tonale
    • Luxe Watches
    • Wijnindustrie
    • Nike CryptoKicks
    • NFSHE
    • Business-to-business

Proof of authenticity #

Omdat de onderliggende technologie van non-fungible tokens (NFT’s) is gebaseerd op blockchain-technologie, zijn er een hoop interessante beveiligingsmethodes mogelijk omdat alles op een publieke blockchain openbaar en verifieerbaar is. Zo kunnen NFT’s bijvoorbeeld perfect ingezet worden als certificaat van echtheid voor luxeproducten en, of kunnen NFTs ingezet worden als registratiemiddel waar er vaak fraude wordt gepleegd (bv. kilometriek van wagens).

Een namaakhandtas of een namaakhorloge zal nooit een ingebouwde NFT kunnen hebben die uitgereikt worden door de echte fabrikant. Bijgevolg zal namaak veel sneller op te sporen zijn, waardoor de waarde van namaakproducten daalt. Fabrikanten hopen zo minder inkomsten mis te lopen.

Ook beschermde productcertificaten (denk bijvoorbeeld aan ‘100% fair trade’) en ESG (environmental, social and governance)-initiatieven zouden dit kunnen laten verifiëren door NFT-chips, zodat de eindgebruiker/consument zelf deze certificaten kan verifiëren.

Proof of provenance #

Ook in de supply chain kunnen NFT’s voor een hoop meer vertrouwen zorgen: producten kunnen end-to-end getraceerd tijdens elke stap van het vervoerproces. Door het scannen van de NFT wordt op de blockchain gezet wie het product voor het laatst in handen heeft genomen. Met NFT’s zou je dus ook producten kunnen traceren, in plaats van pakketjes. Een ‘bait and switch’ met namaakgoederen wordt op die manier dus onmogelijk gemaakt.

Doordat elke stap ook wordt opgeslagen in een openbare blockchain die onwijzigbaar is, wordt het vertrouwen ook verhoogd. Klanten en stakeholders kunnen perfect zien waar het voorwerp zich bevindt en wie er op dat ogenblik verantwoordelijk voor was. Vooral voor het transport van dure grondstoffen of goederen is NFT-tracking interessant of verlies te minimaliseren.

Verder bieden product-NFT’s ook potentieel voor geautomatiseerde processen via smart contracts. Denk bijvoorbeeld aan on-the-fly inventory tracking of automatische betalingen wanneer een product geleverd wordt.

Bestaande use cases #

Alfa Romeo Tonale #

De Alfa Romeo Tonale van Stellantis ziet er misschien uit als een normale compacte hybride SUV, maar de Tonale mag zich de eerste consumentenwagen noemen die een NFT aan boord heeft. Alfa Romeo noemt de NFT-technologie zelf een ‘registratie van de levenscyclus van de auto’. De NFT-chip fungeert een beetje als een digital shadow en bevat up-to-date en niet-vervalsbare informatie over de specifieke wagen: denk maar aan onderhoudsgeschiedenis, rij-statistieken maar ook de kilometerstand. Dat laatste is een vaakvoorkomend probleem: in Duitsland blijkt bijvoorbeeld dat één op de drie ocassiewagens een vervalste kilometerteller hebben. Het apparaat waarmee deze digitale kilometerstand te falsifiëren is, is trouwens vrij verkrijgbaar. Een kilometerstand valt misschien te vervalsen, maar een NFT niet. De Italiaanse compacte SUV heeft een startprijs van €34.600 en is sinds 2023 verkrijgbaar.

Bron: Alfa Romeo

Luxe Watches #

Luxe Watches, een Britse retailer voor duurdere horloges, is sinds 2021 begonnen met het meeleveren van NFT’s. Op deze NFT-certificaten staat de transactiedatum, prijs, merk en model van het horloge, klant-ID en een officiële stempel van Luxe Watches ter authenticatie. Omdat dit intitiatief gebeurt op distributie-niveau, zijn de NFT-certificaten beschikbaar voor vrijwel elk luxe horlogemerk, inclusief Patek Philippe, Audemars Piguet en Rolex.

Bron: Luxe Watches

Wijnindustrie #

Als we de Franse antifraudeautoriteiten mogen geloven, wordt de wijnindustrie hevig onder druk gezet door internationale fraude. Zo zou zo’n 20% van de wijnhandel onderhevig zijn aan namaak. Het is dan misschien ook niet verwonderlijk dat er heel wat wijnbedrijven zijn begonnen met het uitgeven van NFT’s. Sommigen doen dat puur als ‘extra’ voor de klant, bij sommige NFT’s koop je effectief een wijnfles (of een krat) en sommige andere wijnhandelaars gebruiken de NFT’s effectief als proof of authenticity. Een boomende tweedehandsmarkt van wijn is een bijkomende verklaring voor het success van non-fungible tokens in deze industrie.

Bron: CC-0 licentie

Nike CryptoKicks #

In 2019 diende Nike een patentaanvraag in voor ‘CryptoKicks’, fysieke sneakers gekoppeld aan een digitale NFT-chip waarmee de echtheid van het product geverifieerd kan worden. Momenteel biedt Nike geen paar schoenen aan met een NFT-certificaat en blijft het bij een patent, al verkoopt het bedrijf wel fysieke versies van zijn digitale RTFKT-schoenen. Niettemin is duidelijk dat Nike aan het experimenteren is met proof of authenticity voor zijn (meer exlusieve) sneakers.

Bron: Sneaker News

NFSHE #

NFSHE is een nieuw modemerk dat volledig gebouwd is met de Web3-filosofie. Het bedrijf, opgericht door Eliza Lesser, koppelt fysieke producten met NFT-tokens ter authenticatie. Momenteel biedt het merk slechts twee producten aan, al zijn er wel plannen om dit sterk uit te breiden. In elk geval kan NFSHE zeker tellen als een geslaagde proof of concept.

Bron: NFSHE.io

Business-to-business #

Ook in de business-to-businessmarkt wordt er ingezet op het gebruik van NFT’s als verifieerbaar certificaat. Verschillende bedrijven bieden diensten aan om NFT-chips/NFT-codes mee te leveren met fysieke producten die namaakgevoelig zijn. Onder andere LegitGrails, VerifyMe, Verisart en Authlink bieden hun diensten aan.

Bron: LegitGrails.com
Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)NFT’s als draagbare metaverse items
Inhoudsopgave
  • Proof of authenticity
  • Proof of provenance
  • Bestaande use cases
    • Alfa Romeo Tonale
    • Luxe Watches
    • Wijnindustrie
    • Nike CryptoKicks
    • NFSHE
    • Business-to-business

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}