Omniverse #
Omniverse is een softwarepakket van de chipgigant NVIDIA die specifiek gericht is op het maken en beheren van metaverse applicaties. De metaverse – iets wat NVIDIA zelf het “3D internet” noemt, is duidelijk een belangrijke focus van het bedrijf en gaat dan ook hand in hand met de bedrijfsexpertise in computerchips, AI, grafische chips en gaming software.
NVIDIA erkent het probleem van walled gardens op het gebied van 3D modellen, en dat deze praktijken het leven van ontwikkelaars onnodig moeilijker en tijdsintensiever maken. Het Omniverse platform moet hiervoor een oplossing bieden. Omniverse is modulair, open en uitbreidbaar – hoewel NVIDIA ook een aantal van zijn eigen features push zoals AI- en RTX-integraties. Enkele van de ondersteunde connecties met Omniverse zijn Autodesk 3DS Max, Maya, Blender, Maxon Software, Photoshop, Unreal Engine en binnenkort ook Unity. NVIDIA biedt ook een (betaald) Omniverse Cloud abonnement aan, waarin ontwikkelaars toegang krijgen tot de cloud rekenkracht van NVIDIA als infrastructure-as-a-service. Ze kunnen dan bijvoorbeeld hun metaverse-gerelateerde projecten via Omniverse Cloud deployen. Het ‘probleem’ van eventueel te weinig rekenkracht aan de client-side zou op deze manier bijvoorbeeld kunnen opgelost worden. NVIDIA vermeldt ook het gebruik van edge-toestellen om de netwerklatency te verminderen.
Universal Scene Description #
Interoperabiliteit beloven, hoe zit dat dan precies in elkaar? Deze (nobele) gedachte wordt realistisch dankzij het gebruik van Universal Scene Description, of kortweg USD. De techniek werd ontwikkeld door niemand minder dan Pixar en wordt als een volledig open en uitbreidbaar ecosysteem en framework beschouwd voor 3D objecten en werelden. Uiteraard is dat net heel erg interessant voor ontwikkelingen en ervaringen in de metaverse. Er zijn heel wat API’s beschikbaar om te verbinden met third-party software en er is over het algemeen een brede ondersteuning. Zelfs de 3D-scans die gemaakt worden door de LiDAR-sensoren van iPhones en iPads worden in het USD-bestandsformaat geëxporteerd, wat een gigantisch voordeel biedt voor het open USD framework. Er zijn tenslotte miljoenen iPhones en iPad Pros met deze sensoren die in enkele seconden USD-bestanden kunnen genereren.
“NVIDIA’s contributions to help evolve USD as the open foundation of fully interoperable 3D platforms will be a great benefit across industries.”
Steve May, Pixar CTO