Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Ecosystemen en Headsets
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description

NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description

Inhoudsopgave
  • Omniverse
  • Universal Scene Description

Omniverse #

Omniverse is een softwarepakket van de chipgigant NVIDIA die specifiek gericht is op het maken en beheren van metaverse applicaties. De metaverse – iets wat NVIDIA zelf het “3D internet” noemt, is duidelijk een belangrijke focus van het bedrijf en gaat dan ook hand in hand met de bedrijfsexpertise in computerchips, AI, grafische chips en gaming software.

Bron: NVIDIA

NVIDIA erkent het probleem van walled gardens op het gebied van 3D modellen, en dat deze praktijken het leven van ontwikkelaars onnodig moeilijker en tijdsintensiever maken. Het Omniverse platform moet hiervoor een oplossing bieden. Omniverse is modulair, open en uitbreidbaar – hoewel NVIDIA ook een aantal van zijn eigen features push zoals AI- en RTX-integraties. Enkele van de ondersteunde connecties met Omniverse zijn Autodesk 3DS Max, Maya, Blender, Maxon Software, Photoshop, Unreal Engine en binnenkort ook Unity. NVIDIA biedt ook een (betaald) Omniverse Cloud abonnement aan, waarin ontwikkelaars toegang krijgen tot de cloud rekenkracht van NVIDIA als infrastructure-as-a-service. Ze kunnen dan bijvoorbeeld hun metaverse-gerelateerde projecten via Omniverse Cloud deployen. Het ‘probleem’ van eventueel te weinig rekenkracht aan de client-side zou op deze manier bijvoorbeeld kunnen opgelost worden. NVIDIA vermeldt ook het gebruik van edge-toestellen om de netwerklatency te verminderen.

Universal Scene Description #

Bron: OpenUSD.org

Interoperabiliteit beloven, hoe zit dat dan precies in elkaar? Deze (nobele) gedachte wordt realistisch dankzij het gebruik van Universal Scene Description, of kortweg USD. De techniek werd ontwikkeld door niemand minder dan Pixar en wordt als een volledig open en uitbreidbaar ecosysteem en framework beschouwd voor 3D objecten en werelden. Uiteraard is dat net heel erg interessant voor ontwikkelingen en ervaringen in de metaverse. Er zijn heel wat API’s beschikbaar om te verbinden met third-party software en er is over het algemeen een brede ondersteuning. Zelfs de 3D-scans die gemaakt worden door de LiDAR-sensoren van iPhones en iPads worden in het USD-bestandsformaat geëxporteerd, wat een gigantisch voordeel biedt voor het open USD framework. Er zijn tenslotte miljoenen iPhones en iPad Pros met deze sensoren die in enkele seconden USD-bestanden kunnen genereren.

“NVIDIA’s contributions to help evolve USD as the open foundation of fully interoperable 3D platforms will be a great benefit across industries.”

Steve May, Pixar CTO
SteamVR / Steam WorkshopSomnium VR1 Headset
Inhoudsopgave
  • Omniverse
  • Universal Scene Description

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}