Hoewel een audiovisuele ervaring in een VR-wereld al vrij meeslepend is, zijn tactile of tastbare bewegingen nog niet goed vertaalbaar naar een virtuele wereld – denk bijvoorbeeld aan het vasthouden van een object of het gevoel hebben neergeschoten te worden in een actiespel. Haptische feedback moet deze ‘immersiveness’ vergroten, hoewel deze technologie zich nog steeds in een vrij vroeg ontwikkelstadium bevindt en bijgevolg ook hoge prijskaartjes kent. Het meest consumentvriendelijke voorbeeld van haptische feedback is de PlayStation VR2 headset voor PS5, die responsible triggers en een haptisch feedback mechanisme heeft in de controllers. Hoewel dit een opmerkelijke innovatie is in de markt van toegankelijke VR Headsets, is het nog niet mogelijk om bijvoorbeeld het gevoel te hebben iets vast te grijpen.
Wel zijn er heel wat start-ups en bedrijven bezig met het ontwikkelen van gespecialiseerde haptic feedback hardware, gaande van relatief simpele draagbare vesten die werken met audio feedback (wat kickback laten triggeren door geweergeluiden, bv) tot ontzettend complexe full-body pakken en handschoenen. De markt focust zich door de complexiteit en hoge kosten vooral op bedrijven en prosumenten.
Een niet-exhaustieve lijst van bedrijven die momenteel werken aan haptische feedback producten: