Spring naar de inhoud
TETRA iBM-MV4SME Platform
  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog

Algemeen

  • Definitie en State of the Metaverse
  • Huidige spelers in de metaverse economie
  • Mogelijke gevaren en bedreigingen voor de metaverse
  • Mogelijke (toekomstige) Use Cases per sector
  • Gatekeepers tot de Metaverse
  • Anti-Competition Rechtspraak
  • EU 2024: Digital Markets Act & Digital Services Act

Technologische Bouwstenen

  • Computatie: De Wet van Moore
  • Digital Twins, Digital Shadows en Digital Models
  • Blockchain: Smart Contracts, Transacties en Layers
  • Blockchain: Economieën van NFT’s
  • Blockchain: Gedecentraliseerde apps
  • Blockchain: Decentralized Autonomous Organizations (DAO’s)
  • Netwerken: Wi-Fi, 5G en Edge Computing
  • Netwerken: De Wet van Metcalfe
  • 3D Scanning van ruimtes en voorwerpen

Ecosystemen en Headsets

  • Apple Vision Pro en VisionOS
  • Meta Quest
  • PlayStation VR
  • Snap Spectacles en Snap AR
  • Google
  • Windows Mixed Reality
  • OpenXR
  • SteamVR / Steam Workshop
  • NVIDIA Omniverse en Universal Scene Description
  • Somnium VR1 Headset

Overige Hardware

  • HTC Self-Tracking Vive Trackers
  • Sony Mocopi Tracking Sensors
  • Haptic Feedback Hardware
  • Brain-Computer Interfaces (BCI’s)

Software en Game Engines

  • Unreal Game Engine
  • Unity Game Engine
  • Source 2 Game Engine
  • Open 3D Engine (O3DE)
  • Godot Game Engine
  • Ready Player Me (Avatar Creator)
  • Tafi (Avatar Creator)

Virtual World Platforms

  • Horizon Worlds (Meta)
  • Roblox
  • Fortnite Creative
  • Minecraft
  • VRChat
  • Rec Room
  • Mozilla Hubs
  • Second Life
  • Dreams (PlayStation)
  • Altspace VR (inactief)
  • European Union Global Gateway

Blockchain Virtual World Platforms

  • Decentraland
  • Spatial
  • The Sandbox
  • Somnium Space
  • Voxels
  • some.place
  • Viverse
  • IMVU
  • Realm
  • Vault Hill
  • Blankos Block Party
  • Bloktopia

Bestaande Use Cases

  • NFT’s als voucher voor fysieke items
  • Augmented Reality Shopping
  • Lessen en safety trainings
  • Metaverse gaming
  • Remote meetings en samenwerken
  • Uitbreiden desktopruimte (virtuele schermen)
  • NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst
  • NFT’s als draagbare metaverse items
  • NFT’s als proof of attendance (POAP)
  • NFT’s als digitale collectibles
  • Virtuele winkels
  • Virtuele concerten en events
  • Virtuele beurzen
  • Openbaar bestuur/overheid
  • Home
  • Kennisdatabank
  • Bestaande Use Cases
  • NFT’s als digitale collectibles

NFT’s als digitale collectibles

Inhoudsopgave
  • GAP
  • WWE
  • Franck Muller
  • Conclusie

Een van de oorspronkelijke use cases van NFT’s is het feit dat ze in feite digital collectibles zijn – denk bijvoorbeeld aan de Bored Ape NFT collectie en vele afgeleiden daarvan. In de bedrijfswereld zijn er nog talloze andere voorbeelden te vinden van NFT’s die worden verkocht als ‘collectibles’ of soms zelfs speciale ervaringen. We sommen er hieronder een aantal op.

GAP #

Het kledingmerk GAP heeft in 2022 zijn NFT- en metaverse-platform gelanceerd op basis van de Tezos-blockchain, genaamd “Gap Threads”. Het is een gamified ervaring waar gebruikers GAP NFT’s kunnen verzamelen en kunnen deelnemen aan een “Gap Logo Remix” co-creatie wedstrijd om nieuwe hoodies te ontwerpen, zowel digitaal als fysiek. Gebruikers kunnen een van de GAP Logo Remix Hoodie NFT’s kopen op de Gap Threads marktplaats, wat hen ook toegang geeft tot de fysieke trui, evenals een AR-filter van die NFT voor gebruik op bijvoorbeeld Snapchat. Met andere woorden, de NFT fungeert als een digitale kopie of digitaal model.

Bron: GAP Threads

In tegenstelling tot de Black Station sneaker NFT’s van Puma, worden de NFT’s niet verbrand en ingewisseld voor hun fysieke tegenhanger. In plaats daarvan verandert de NFT in een “ingewisseld” status, maar wordt deze niet vernietigd en blijft toegankelijk voor de eigenaar. Dit staat ook bekend als het “inwisselen en behouden” model.

Interessant is dat het combinatiepakket van een GAP Hoodie NFT, de AR-lens en toegang tot de fysieke hoodie verkrijgbaar is tegen een lagere prijs ($50,60 USD) dan alleen de fysieke hoodie zelf ($59,95, eventuele kortingen niet meegerekend), die ook verkrijgbaar is in de GAP-webshop.

WWE #

In de zomer van 2021 verkocht World Wrestling Entertainment (WWE) exclusieve pakketten met John Cena-merchandise die zowel fysieke goederen als een NFT bevatten. Dit was het eerste initiatief van het bedrijf om reguliere merchandise te koppelen of te verkopen in combinatie met digitale verzamelitems. Het pakket, dat voor $1.000 USD werd verkocht, bevatte een exclusieve hoed, shirt, polsbandjes, handdoek, kampioensriem en gesigneerde foto, samen met de NFT. De fysieke goederen, met een gezamenlijke waarde van $500, waren niet afzonderlijk verkrijgbaar, enkelals onderdeel van het bundelaanbod.

Bron: WWE via Twitter

Hoewel WWE maar liefst 500 van deze pakketten aanbood, verklaarde de invloedrijke professionele worstelaar turned Hollywoodster dat de verkoop een regelrechte ramp was.

“WWE wanted to put together a once-in-a-lifetime fan experience. This kit is not just this kit, it’s the belt, the clothing, an autograph picture, an autographed canvas picture, and an NFT. When it came up with the face value for what it cost, it came up around $500-$600 retail value and then threw in the value of the NFT. I talk a lot about failure. This idea failed. Why is it $1000? Because myself and the folks at WWE thought $1000 was a fair price point. We were wrong. We were absolutely wrong. (This shirt) is number zero of 500. I thought, ‘with a value like that, the 500 will be gone.’ We sold 37 of them. It was a catastrophic failure. I design all my stuff. I was super proud of this. I love the design. It’s one of those instances where I put my heart and soul and did the design and was really close with the work and pieces and market research. ‘Yes, it seems fair, I think it will be good.’ It sucked. It absolutely failed. I took a chance and missed. I’m sorry because it’s obvious that people like the design, but it’s way too much,” Cena mentioned at a Comic-Con Q&A session.

John Cena

Op dit moment biedt WWE nog steeds digitale verzamelitems (NFT’s) te koop aan, zowel op OpenSea als op hun aparte website WWE Moonsault. Echter, het bedrijf heeft na de teleurstellende verkoop van de John Cena-pakketten geen gebruik meer gemaakt van de strategie om fysieke merchandise te koppelen aan de digitale items.

Franck Muller #

In 2019 introduceerde het Zwitserse luxehorlogemerk Franck Muller al fysieke horloges met een ingebouwde Bitcoin-portemonnee. Maar in 2022 besloot het merk ook zijn eigen NFT’s te lanceren in samenwerking met Binance. Onder de naam “Mystery by Franck Muller” konden geïnteresseerde kopers mysteriedozen aanschaffen met daarin fysieke horloges, digitale (metaverse draagbare) horloges, wijzerplaten voor de Apple Watch en toegang tot beperkte evenementen georganiseerd door de horlogemaker in verschillende landen. De inhoud van deze mysteriedozen is inmiddels onthuld en is nu beschikbaar voor verhandeling op de tweedehandsmarkt.

Bron: Binance

Hoewel sommige van deze NFT’s verbonden zijn aan een fysiek of digitaal draagbaar item, kan men betogen dat deze niet bedoeld waren voor het grote publiek en dat deze NFT’s meer ervaringsgerichte voordelen boden.

Desondanks heeft Franck Muller aangekondigd dat ze werken aan een Franck Muller-avatarcollectie en de “Lux-Club”, wat wellicht een metaverse van hun eigen is.

Conclusie #

Een voorbeeld van een Damien Hirst kunstwerk NFT, zoals besproken in het kennisdatabank artikel NFT’s als voucher.

Behalve enkele van de voorbeelden hierboven aangehaald, zijn er natuurlijk nog een hele hoop andere voorbeelden van ‘NFT-collectibles’ die misschien ook voor een andere use case werden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan NFT’s als voucher, NFT’s als proof of attendence, NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst, of NFT’s als draagbare metaverse items. Bovendien zijn er heel wat NFT-marketplaces te vinden, waarvan OpenSea.io de populairste is.

Bron: de OpenSea.io homepagina
NFT’s als proof of attendance (POAP)Virtuele winkels
Inhoudsopgave
  • GAP
  • WWE
  • Franck Muller
  • Conclusie

Howest Campus Brugge Station – BST5
Rijselstraat 5
8200 Brugge
+32 50 38 12 77
brugge@howest.be

© 2025 HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen

Privacybeleid

Lid van augent

PR

  • Home
  • Team
  • Inloggen
  • Blog
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze website verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}