Virtuele beurzen in de metaverse kunnen beschouwd worden als een soort van multi-user omgeving van een virtual store, maar dan op grotere school en met de nadruk op interactie. Naast virtuele beurzen is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een (grote) virtuele showroom aan te maken en online productdemonstraties te geven, of om een virtuele ruimte te creëren waar klanten ontvangen kunnen worden.
Fysieke handelsbeurzen blijken in het post-COVID tijdperk niet ontzettend populair meer te zijn. Veel van deze events worden voor onbepaalde tijd uitgesteld of gewoonweg afgelast – denk maar aan de Electronic Entertainment Expo voor video games in Los Angeles, de CeBIT computerbeurs in Hannover of zelfs het in België wereldberoemd autosalon in Brussel.
Voorbeeld: Tianfu Metaverse Conference #
Een van de eerste virtuele beurzen in de metaverse – hoe kan het dan ook anders – ging over de metaverse zelf. In 2022 werd de eerste Tianfu (Chengdu, China) Metaverse Conference georganiseerd door de lokale Metaverse Industry Association. De virtuele beurs bracht heel wat overheidsinstanties, bedrijven en academici samen om te discussiëren over de metaverse en nieuwe ontwikkelingen toe te lichten.
De Tianfu Metaverse Conference werd zowel fysiek als virtueel gehouden.
B2B: vFairs #
Hoewel er een aantal softwarepakketen en diensten zijn die virtuele of hybride bijeenkomsten mogelijk maken, focust het internationaal bedrijf vFairs ook specifiek op beurzen met metaverse-achtige 3D-omgevingen en tot 100,000 bezoekers tegelijk.
vFairs is momenteel nog een vrij ‘statische’ ervaring (zie trailer), maar experimenteert momenteel met virtuele avatars in de virtuele stands en voor de bezoekers om rond te lopen, al blijft het softwarepakket voortdurend in ontwikkeling en wordt er veel op maat van de klant gemaakt. Perfect is het dus zeker nog niet, al is vFairs wel een goed voorbeeld van wat er nu al mogleijk is. Het prijskaartje van vFairs is ook niet vast en wordt pas vastgesteld na een afspraak met een van de werknemers.
B2B: Hexafair #
HexaFair is een kleinere speler in de “virtual conference” industrie uit India en focust zich op een toegankelijke large-scale events tot 50,000 bezoekers. Hoewel de afwerking minder indrukwekkend is dan de concurrentie, is HexaFair wel een van de weinige providers met een focus op 3D avatars en rondlopen – iets dat natuurlijk perfect past bij de metaverse. Net zoals vFairs zijn de mogelijkheden en de kostprijs van HexaFair volledig op maat.