The Sandbox is een virtueel wereldplatform gebaseerd op de Ethereum-blockchain met een heel kenmerkende ‘voxel‘-achtige stijl. The Sandbox is daarmee een van de meest grafisch unieke platformen momenteel beschikbaar. Deze metaverse is een doorontwikkeling van twee mobiele games The Sandbox en The Sandbox Evolution op iOS en Android. In 2018 besloot de ontwikkelaar van deze apps om van deze IP een volledige metaverse te maken, vooral om de concurrentie aan te gaan met grotere non-blockchain platformen zoals Minecraft en Roblox. Het decentrale idee (controle, NFT’s) moet The Sandbox daarbij verder profileren.
Net zoals bij de meeste andere platformen kunnen spelers in The Sandbox zelf avatars maken, werelden uitbouwen, items ontwerpen en allemaal verkopen in een ingebouwde NFT-market. The Sandbox gebruikt een eigen systeem voor de aanmaak van content: VoxEdit – dit is nodig om de unieke voxelstijl te behouden. Heel wat game elementen zijn ook (relatief) eenvoudig te implementeren. The Sandbox focust daarmee zowel op het sociale als de meer gaming-gerichte kant, en doet op dat vlak veel denken aan Roblox.
Concreet gebruikt The Sandbox een aantal belangrijke blockchain tokens. $SAND is een ERC-20 token dat de basis vormt van alle transacties op het platform. De $LAND token (ERC-721) wordt opgedeeld in NFT’s en duiden een stuk grond in de metaverse aan waarop gebouwd kan worden met VoxEdit. Perceeleigenaars kunnen dit land naar hartenlust doorverkopen of verhuren. Opvallend is dat de verkoop van LAND in The Sandbox erg succesvol was. Bij elke presale ronde werden alle beschikbaar percelen op nog geen vijf uur uitverkocht.
Momenteel is er voor meer dan 6528 ETH aan land verkocht, goed voor zo’n 12,4 miljoen euro rekening houdend met de koers van midden-April 2023. Eigenaars van een stuk land hebben ook stemrecht in de governance van het ecosysteem, zo hebben ze bijvoorbeeld inspraak op veranderingen of welke updates doorgevoerd worden. We kunnen daarmee zeker stellen dat The Sandbox een van de meest succesvolle blockchain-gebaseerde metaverse platformen is.
Niet alleen spelers zijn fan van The Sandbox – ook bedrijven en artiesten maken van The Sandbox hun favoriete metaverse. Steve Aoki heeft er bijvoorbeeld een eigen ‘playhouse’ en ook Snoop Dogg mag zich Sandbox ambassadeur noemen (al noemt hij het platform liever The Snoopverse). Zijn single “House I Built” werd zlfs volledig in The Sandbox opgenomen. Hij ging zijn collega Steve Aoki achterna en heeft zijn eigen stuk land gekocht in The Sandbox en houdt er exclusieve feestjes en concerten voor fans die een Private Party Pass NFT hebben aangekocht. Het virtueel platform heeft bovendien een deal gesloten met Warner Music Group voor meer en nauwere samenwerkingen.