Snap Inc. is het bedrijf achter de populaire chatapplicatie Snapchat maar is ook al jaren bezig met het ontdekken van businessmodellen in de metaverse. In 2016 lanceerde het bedrijf zijn eerste slimme zonnebril, de Snap Spectacles. Deze hebben een ingebouwde camera waarmee gebruikers korte cirkelvormige videoclips konden opnemen en deze posten als een Snapchat story.
Intussen is enkel een vernieuwde variant verkrijgbaar, de Spectacles 3 met een adviesprijs van 380 Amerikaanse dollar. Deze bril bevat nu twee camera’s zodat gebruikers ook 3D-beelden kunnen opnemen. De video output is ook niet langer gelimiteerd tot het cirkelvormig formaat. De Spectacles 3 bieden geen AR-functionaliteit zoals Google Glass of HoloLens, maar Snapchat heeft al bevestigd dat de volgende versie van Spectacles over AR-functionaliteit zal beschikken. Met andere woorden, de volgende generatie zal toegang kunnen bieden tot de metaverse. Hoewel de technische details voorlopig nog ontbreken, zal er ongetwijfeld een augmented reality display aanwezig zijn.
ARES: AR Enterprise Services #
Naast de Spectacles is de core business van Snap ook heel erg gefocust op augmented reality: de talloze AR-filters in Snapchat zijn daar het perfect voorbeeld van. Sommige bedrijven zoals Endstate verkopen zelfs Snapchat AR-filters samen met hun fysieke sneakers. Snap heeft een development kit zodat geïnteresseerde ontwikkelaars aan de slag kunnen met de augmented reality tools. Met een 750 miljoen maandelijks actieve gebruikers is Snapchat zonder twijfel een van de meest populaire applicaties die een stevige nadruk legt op AR.
In februari 2023 kondigde Snap ook aan dat de AR-lenses in de Snapchat applicatie nu ook ondersteuning bieden voor raytracing voor realistische lichteffecten. De AR-ervaring moet zo meer immersief en waarheidsgetrouw zijn. Momenteel wordt de raytracing functionaliteit vooral gebruikt in de fashion en juwelierswereld. Een maand later introduceerde het officieel een nieuwe bedrijfstak: Snap ARES. ARES is een SaaS van Snap die zich effectief focust op retailers die willen experimenteren met AR-shopping tools. Momenteel is er een focus op virtueel passen (kleding, make-up, juwelen…), het bekijken van objecten in 3D en het vaststellen van de best passende maat (fit finder).