Roblox werd gelanceerd in 2006 en mag zich inmiddels het grootste virtuele wereld platform noemen. Het is een van de grootste spelers in de metaverse economie, zowel op gebied van inkomsten als op het gebied van maandelijks actieve gebruikers. Roblox slaagt er ook goed in om een groot aantal spelers samen te brengen op dezelfde instantie van een wereld, de huidige betaversie ondersteunt tot 700 spelers tegelijk. De artstijl van Roblox is wel wat minder grafisch intensief (en indrukwekkend) dan concurrerende platformen, maar daarom is er zeker geen minder succes.
Roblox is doorheen de jaren al stevig geëvolueerd en is beschikbaar op pc, Mac en mobiele toestellen. Ook VR wordt sinds kort ondersteund. Enkele artiesten hebben al gebruik gemaakt van Roblox als interactief en sociaal platform, zoals Lil Nas X en Twenty One Pilots met virtuele concerten.
Creator economieën in Roblox #
Roblox legt een stevige nadruk op het zelf ontwikkelen en delen van werelden en ervaringen in de game – ook geld verdienen behoort tot de mogelijkheden, en er zijn zelfs heel wat Roblox-ontwikkelaars die dit fulltime doen. Creators kunnen daarvoor aan de slag in Roblox Studio, een niet-standaard editor van Roblox zelf. Wel is het mogelijk om 3D-modellen te importen vanuit een .fbx of .obj bestandsformaat.
De economie en de business modellen van Roblox zijn vrij ingewikkeld te noemen. Allereerst is een platform-naar-consument economie, een creator-naar-consument economie en een creator-naar-creator economie. Bij dat eerste kan je bijvoorbeeld denken aan officiële Roblox-werelden die te koop staan, bij het tweede kunnen makers van Roblox-ervaringen daar een geldbedrag voor vragen (hoewel dit in de game met een Roblox-valuta gebeurt) en ook creators kunnen zaken aan creators verkopen (bijvoorbeeld stukken van een level of 3D-modellen). Roblox zelf zit er natuurlijk altijd tussen als tussenpersoon een neemt een percentage van elke aankoop die gemaakt wordt. Wel is er een groot verschil tussen de winst op PC en de winst op Xbox, iOS en Android – bij die laatste moet namelijk nog een heftige commissie betaald worden, die in het geval van Roblox zo’n 23,3% bedraagt. Over alle platformen heen gaat 9% van een oorspronkelijk aankoopbedrag naar het bedrijf, zoals te zien in bovenstaande grafiek.