In gedecentraliseerde metaverse platformen, waaronder The Sandbox, Spatial en Decentraland, kunnen NFT’s ook ingezet worden als draagbare voorwerpen voor je avatar (eventueel in ReadyPlayerMe). Gecentraliseerde platformen zoals Horizon Worlds, Minecraft en Roblox hebben ook zogenaamde ‘vanity items’ voor je avatar, al zijn dat gewone microtransacties zoals we ze al kennen vanuit de gamingindustrie. NFT’s bieden theoretisch veel meer mogelijkheden tot interoperabiliteit, en je kan ze bovendien gemakkelijk doorverkopen, eventueel met royalties.
Enkele voorbeelden van NFT’s die je kan dragen in een of meerdere metaverse platformen hebben we hieronder opgesomd.
Traditionele merken #
Nike RTFKT #
RTFKT (je spreekt het uit als “artefact”) is een virtueel sneaker- en streetwear-merk dat zijn virtuele producten verkoopt als NFT’s. Het werd in 2021 overgenomen door Nike en heeft samengewerkt met tal van andere merken om limited-edition sneakers uit te brengen. Sommige van deze virtuele sneakers kunnen worden gedragen in Decentraland of Sandbox. RTFKT voegt meestal ook een aangepaste Snapchat-filter toe aan de NFT’s, waardoor ze draagbaar zijn in AR. Voor een beperkt aantal sneakers wordt ook een fysieke versie meegeleverd bij de aankoop van NFT’s, hoewel dit eerder een uitzondering is dan de algemene regel.
Adidas (Fase 2 NFT’s) #
Adidas Fase 2 is de huidige (december 2022) NFT/metaverse-strategie van het merk en richt zich strikt op digitale kleding, in tegenstelling tot de fysieke items die werden aangeboden in Fase 1. Deze digitale items kunnen momenteel niet worden gedragen in een van de huidige metaverses, maar worden gebruikt om NFT-profielfoto’s aan te passen (aangeduid als PFP’s door Adidas) op basis van bestaande Bored Ape Yacht Club, Mutant Ape Yacht Club of Inhabitants (Metahero) NFT’s.
Endstate #
Endstate is een digitaal en fysiek sneakerontwerpbedrijf dat volledig het principe van “redeem and retain” heeft omarmd. Elk paar sneakers bestaat in twee verschillende werelden: de virtuele wereld, met 3D-modellen en toekomstige implementatie op metaverse-platforms, en daadwerkelijke fysieke sneakers die in de Verenigde Staten worden gemaakt. Wanneer een Endstate NFT wordt gekocht, kan deze worden ingewisseld voor het echte paar. Verbranding is niet vereist, maar je NFT wordt wel gemarkeerd als “inge-wisseld”, zodat er slechts één fysiek paar per NFT kan bestaan.
Het businessmodel met de digitale insteek brengt enkele voordelen met zich mee. De echte schoenen hebben een ingebed NFC-tag die is gekoppeld aan de NFT en de authenticiteit ervan bewijst. Bovendien hebben sommige paren zelfs ervaringsgerelateerde voordelen. Zo kan de NFC-chip in de sneakers ook dubbelen als toegangsticket voor exclusieve evenementen of gemeenschappen. Endstate hanteert een waardebenadering vanuit drie perspectieven om zijn sneakers te verkopen: digitaal, fysiek en ervaringsgericht.
Coca-Cola #
Coca-Cola’s eerste stap in de wereld van NFT’s en de metaverse was niet van traditionele aard, maar eerder een reclame-experiment. Het frisdrankbedrijf organiseerde een veiling voor een enkele NFT-verpakking met verschillende digitale items, waaronder een digitaal Coca-Cola puffer jacket dat gedragen kan worden in Decentraland.
Later werd onthuld dat de winnaar van de veiling ook een fysieke Coca-Cola koelkast (gevuld met dranken) zou ontvangen. Het pakket werd verkocht aan de hoogste bieder voor meer dan $575.000 USD. Aangezien er slechts één NFT-pakket beschikbaar was en het niet gericht was op een mainstream markt, kunnen we het Coca-Cola NFT-project wellicht classificeren als een PR-stunt.
Digital Fashion Houses #
Dankzij de populariteit van metaverse platformen en NFT’s zijn er sinds kort ook een aantal ‘digital fashion houses’ gelanceerd. Deze bedrijven richten zich enkel op digitale kunstwerken, al kan het zijn dat er soms ook limited edition fysieke exemplaren zijn.
The Fabricant #
The Fabricant is een digitaal merk gevestigd in Amsterdam en maakt virtuele kledingstukken voor gebruik in onder andere Decentraland, The Sandbox, Spatial en ReadyPlayerMe. Het merk maakt gebruik van de FLOW cryptocurrency en doet dikwijls aan samenwerkingen met fysieke merken en andere designers zoals Puma.
Mutani #
De Antwerpse start-up Mutani maakt virtuele kledingstukken voor metaverse- en Web3-platformen en heeft als doel om “the premier source for the most far-out fashion in the cyber-scene” te worden. De virtuele kledingstukken via NFT’s kunnen gebruikt worden op bepaalde blockchainplatformen zoals Decentraland. Mutani partnert geregeld met externe designers, zoals een eerbetoon aan de ‘Antwerpse Zes‘ met de virtuele Antwerp Cyber Six collectie.
Republiqe #
Het Franse Republiqe was een van de eerste digital fashion houses ter wereld en is vandaag nog steeds erg actief in de markt van virtuele kleren en verzamelbare NFTs. Republiqe is vooral een B2B-dienstverlener, en heeft onder andere al samengewerkt met Asos, Coca-Cola, About You, Axel Arigato, Vogue en Sotheby’s. In het verleden stelde het merk enkele producten en virtuele stores voor in Decentraland. Opmerkelijk: op de site van Republiqe kan je ook digitale (niet-NFT) kledingstukken kopen. Het is de bedoeling dat je een kwaliteitsvolle foto van jezelf opstuurt, en na aanschaf van een digitale t-shirt krijg je een afbeelding waarin je het digitaal kledingstuk draagt. Niet echt metaverse dus, maar je merkt dat Republiqe zeker geen schrik heeft om te experimenten, net zoals de andere digital fashion houses.