Een van de oorspronkelijke use cases van NFT’s is het feit dat ze in feite digital collectibles zijn – denk bijvoorbeeld aan de Bored Ape NFT collectie en vele afgeleiden daarvan. In de bedrijfswereld zijn er nog talloze andere voorbeelden te vinden van NFT’s die worden verkocht als ‘collectibles’ of soms zelfs speciale ervaringen. We sommen er hieronder een aantal op.
GAP #
Het kledingmerk GAP heeft in 2022 zijn NFT- en metaverse-platform gelanceerd op basis van de Tezos-blockchain, genaamd “Gap Threads”. Het is een gamified ervaring waar gebruikers GAP NFT’s kunnen verzamelen en kunnen deelnemen aan een “Gap Logo Remix” co-creatie wedstrijd om nieuwe hoodies te ontwerpen, zowel digitaal als fysiek. Gebruikers kunnen een van de GAP Logo Remix Hoodie NFT’s kopen op de Gap Threads marktplaats, wat hen ook toegang geeft tot de fysieke trui, evenals een AR-filter van die NFT voor gebruik op bijvoorbeeld Snapchat. Met andere woorden, de NFT fungeert als een digitale kopie of digitaal model.
In tegenstelling tot de Black Station sneaker NFT’s van Puma, worden de NFT’s niet verbrand en ingewisseld voor hun fysieke tegenhanger. In plaats daarvan verandert de NFT in een “ingewisseld” status, maar wordt deze niet vernietigd en blijft toegankelijk voor de eigenaar. Dit staat ook bekend als het “inwisselen en behouden” model.
Interessant is dat het combinatiepakket van een GAP Hoodie NFT, de AR-lens en toegang tot de fysieke hoodie verkrijgbaar is tegen een lagere prijs ($50,60 USD) dan alleen de fysieke hoodie zelf ($59,95, eventuele kortingen niet meegerekend), die ook verkrijgbaar is in de GAP-webshop.
WWE #
In de zomer van 2021 verkocht World Wrestling Entertainment (WWE) exclusieve pakketten met John Cena-merchandise die zowel fysieke goederen als een NFT bevatten. Dit was het eerste initiatief van het bedrijf om reguliere merchandise te koppelen of te verkopen in combinatie met digitale verzamelitems. Het pakket, dat voor $1.000 USD werd verkocht, bevatte een exclusieve hoed, shirt, polsbandjes, handdoek, kampioensriem en gesigneerde foto, samen met de NFT. De fysieke goederen, met een gezamenlijke waarde van $500, waren niet afzonderlijk verkrijgbaar, enkelals onderdeel van het bundelaanbod.
Hoewel WWE maar liefst 500 van deze pakketten aanbood, verklaarde de invloedrijke professionele worstelaar turned Hollywoodster dat de verkoop een regelrechte ramp was.
“WWE wanted to put together a once-in-a-lifetime fan experience. This kit is not just this kit, it’s the belt, the clothing, an autograph picture, an autographed canvas picture, and an NFT. When it came up with the face value for what it cost, it came up around $500-$600 retail value and then threw in the value of the NFT. I talk a lot about failure. This idea failed. Why is it $1000? Because myself and the folks at WWE thought $1000 was a fair price point. We were wrong. We were absolutely wrong. (This shirt) is number zero of 500. I thought, ‘with a value like that, the 500 will be gone.’ We sold 37 of them. It was a catastrophic failure. I design all my stuff. I was super proud of this. I love the design. It’s one of those instances where I put my heart and soul and did the design and was really close with the work and pieces and market research. ‘Yes, it seems fair, I think it will be good.’ It sucked. It absolutely failed. I took a chance and missed. I’m sorry because it’s obvious that people like the design, but it’s way too much,” Cena mentioned at a Comic-Con Q&A session.
John Cena
Op dit moment biedt WWE nog steeds digitale verzamelitems (NFT’s) te koop aan, zowel op OpenSea als op hun aparte website WWE Moonsault. Echter, het bedrijf heeft na de teleurstellende verkoop van de John Cena-pakketten geen gebruik meer gemaakt van de strategie om fysieke merchandise te koppelen aan de digitale items.
Franck Muller #
In 2019 introduceerde het Zwitserse luxehorlogemerk Franck Muller al fysieke horloges met een ingebouwde Bitcoin-portemonnee. Maar in 2022 besloot het merk ook zijn eigen NFT’s te lanceren in samenwerking met Binance. Onder de naam “Mystery by Franck Muller” konden geïnteresseerde kopers mysteriedozen aanschaffen met daarin fysieke horloges, digitale (metaverse draagbare) horloges, wijzerplaten voor de Apple Watch en toegang tot beperkte evenementen georganiseerd door de horlogemaker in verschillende landen. De inhoud van deze mysteriedozen is inmiddels onthuld en is nu beschikbaar voor verhandeling op de tweedehandsmarkt.
Hoewel sommige van deze NFT’s verbonden zijn aan een fysiek of digitaal draagbaar item, kan men betogen dat deze niet bedoeld waren voor het grote publiek en dat deze NFT’s meer ervaringsgerichte voordelen boden.
Desondanks heeft Franck Muller aangekondigd dat ze werken aan een Franck Muller-avatarcollectie en de “Lux-Club”, wat wellicht een metaverse van hun eigen is.
Conclusie #
Behalve enkele van de voorbeelden hierboven aangehaald, zijn er natuurlijk nog een hele hoop andere voorbeelden van ‘NFT-collectibles’ die misschien ook voor een andere use case werden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan NFT’s als voucher, NFT’s als proof of attendence, NFT’s als certificaat van echtheid en herkomst, of NFT’s als draagbare metaverse items. Bovendien zijn er heel wat NFT-marketplaces te vinden, waarvan OpenSea.io de populairste is.