Inleiding #
Hoewel input devices voor metaverse applicaties kunnen bestaan uit de klassieke opties zoals muis en toetsenbord en game controllers, zien we ook steeds meer meeslepende manieren om bewegingen te vertalen naar een virtuele wereld: denk maar aan VR-controllers met hand- en vingertracking, gezichts- en oogtracking en het dragen van sensoren. Een andere optie bevindt zich in een erg vroeg stadium en wordt momenteel ook onderzocht: brain-computer interfaces, of BCI’s.
BCI’s gebruiken EEG-hersengevolgen (meestal van de frontale cortex) om deze hersengolven te vertalen naar computer-leesbare commando’s. Bijvoorbeeld: het nadenken over iets op een bepaalde manier kan een trigger zijn om te navigeren doorheen een metaverse wereld. Ondanks het vroege stadium, zijn er wel degelijk al een aantal significante ontwikkelingen in dit onderzoeksveld gebeurd.
De ontwikkeling en het gebruik van brain-computer interfaces is wel vrij controversieel te noemen, op z’n minst. Het idee dat BCI’s bijvoorbeeld je ‘gedachten kunnen lezen’ wordt heel erg vaak als eng en intrusief ondervonden, vooral als het gaat om BCI-toestellen die worden geïmplanteerd in het brein en dus niet (gemakkelijk) verwijderbaar is.
Neuralink #
Neuralink is een bedrijf dat onderzoek voert en zich specialiseert in brain-computer interfaces die geïmplementeerd worden in de schedel. Neuralink werd opgericht door Elon Mush in 2015 en focust momenteel vooral op medische use cases voor mensen met beperkingen (vooral verlamming), hoewel er ook wordt nagedacht wordt over bredere en consument-gerichte use cases.
Het bedrijf heeft bijvoorbeeld recent een video getoond van een app die het spelletje Pong goed beheerst met de hulp van een Neuralink implantaat. Momenteel is Neuralink nog niet commercieel verkrijgbaar.
Voorloper: OCZ Neural Impulse Activator (NIA) #
Het merk OCZ bestaat inmiddels niet meer, maar was vroeger een dochterbedrijf van Toshiba dat zich focustte op het ontwikkelen van geheugen- en opslagproducten. In 2008 lanceerde het bedrijf echter een volledig nieuw product gericht op gamers, de Neural Impulse Actuator. Dit toestel maakte gebruik van een externe EEG-hoofdband (en dus geen invasief hersenimplantaat) om de elektrische activiteit van de hersenen te lezen en deze proberen als input te gebruiken en te vertalen als een druk op een knop.
Gamers zouden bijvoorbeeld na uitgebreide training kunnen rondlopen in games via hun gedachten, of meer simpele commando’s (zoals schieten of interageren met een item) uitvoeren. Hoewel critici ten tijde van de release positief waren over de vernieuwing en innovatie van het product, werd het ook al snel duidelijk dat de NIA allesbehalve gebruiksvriendelijk was en een heel steile leercurve had. Niettemin kan een product dat gelijkaardig is aan de NIA zeker interessant zijn voor toekomstige VR/XR/AR use cases (sensoren ingebouwd in een VR-headset, bijvoorbeeld), zeker aangezien de OCZ Nia inmiddels al meer dan vijftien verjaardagskaarsjes mocht uitblazen en de technologie niet stil heeft gezeten.