Inleiding #
Om een metaverse-wereld te creëren die op de echte wereld lijkt (zoals een digital twin), moeten echte items en omgevingen worden ‘vertaald’ naar een virtuele wereld. Dit kan worden gedaan door middel van handmatige modellering, maar dit vereist veel werk. Het gebruik van een 3D-scanner om fysieke objecten (of zelfs hele kamers en gebouwen) in kaart te brengen, is een veel verstandigere aanpak om de echte wereld in een virtuele wereld te kopiëren. Een perfect voorbeeld hiervan is een virtuele rondleiding door een huis of kantoor op de website van een makelaar.
Hoewel er zeer gespecialiseerde bedrijven zijn met geavanceerde 3D-scan-technologieën zoals ARKit, RoomPlan API en MetaHero, zijn er ook meer toegankelijke opties voor individuen en kleine tot middelgrote KMO’s. Soms heb je zelfs enkel maar een smartphone nodig om een 3D-omgeving in kaart te brengen.
Apple RoomPlan API #
Op de Worldwide Developer Conference 2022 van Apple heeft het bedrijf uit Cupertino hun RoomPlan API geïntroduceerd voor compatibele iPhone Pros en iPad Pros met LiDAR-sensor. Met de API is het mogelijk om apps te maken (zoals Matterport hieronder) om snel en nauwkeurig een driedimensionaal plan of model van een echte omgeving of voorwerp te maken.
Matterport #
Matterport is een bedrijf dat gespecialiseerd is in 3D-scanning en het bieden van virtuele ervaringen van deze gescande omgevingen. Het biedt meerdere tools en toepassingen om dit te bereiken, variërend van een gewone smartphone (iOS en Android) tot een meer geavanceerde LiDAR-scan (met behulp van de sensoren op een compatibele iPhone Pro of iPad Pro) en zelfs high-end 3D LiDAR-camera’s gemaakt door Leica en/of Matterport. Hoewel het mogelijk is om een 3D-omgeving in kaart te brengen met een niet-LiDAR-telefoon, is het niet gebruiksvriendelijk en vrij omslachtig om alle juiste hoeken in te stellen. LiDAR (of een 360°-camera) is ook vereist om buitenervaringen vast te leggen. Matterport brengt fysieke omgevingen in een virtuele 3D-wereld.
Het bedrijf is behoorlijk ‘open’, omdat het ook de mogelijkheid biedt om een 360°-camera van een derde partij te gebruiken zonder al te veel problemen. Vanwege de smartphone en (relatief goedkope) optie om reguliere 360°-camera’s te gebruiken, zou het in kaart brengen van een 3D-omgeving geen grote investeringen vereisen en blijft het vrij haalbaar voor de meeste kleine en middelgrote ondernemingen.
Matterport richt zich voornamelijk op verkenbare omgevingen voor bijvoorbeeld makelaars via een webbrowser. De 3D-objecten kunnen echter ook worden geëxporteerd naar een andere software suite (zoals een game engine als Unity of Unreal).
Unreal Engine / Quixel Megascans #
Quixel, dat werd overgenomen door Epic Games voor hun Unreal Engine, is gespecialiseerd in het vastleggen van enorme 3D-scans van gebouwen, objecten, texturen en hele omgevingen voor gebruik in virtuele assets, zoals games of metaverse werelden. De megascans worden gemaakt met behulp van eigen hardware en vereisen veel extra handmatig werk voordat ze daadwerkelijk bruikbare 3D-modellen zijn. Quixel Megascans zijn gratis te gebruiken – maar enkel voor Unreal Engine projecten.
Google Project Starline #
Google Project Starline werd in 2021 geïntroduceerd – midden in de wereldwijde coronavirus uitbraak – als een alternatieve manier om videoconversaties met elkaar te voeren. Starline gebruikt geen traditionele 2D-beeldschermen, maar maakt gebruik van gespecialiseerde cabines waar deelnemers (aan beide zijden) moeten zitten waar volumetrische 3D-gegevens worden vastgelegd en naar de andere Starline-cabine worden verzonden. Elke cabine is uitgerust met talloze camera’s en sensoren, evenals een lichtveld display. Het eindresultaat is uiterst vergelijkbaar met ‘gewoon’ daar zijn met de andere deelnemer en interne testgegevens tonen aan dat gebruikers Starline veel meeslepender vinden dan een reguliere videogesprek. Opmerkelijk is dat mensen in een Starline-cabine tot wel 50% meer non-verbale gedragingen vertoonden in vergelijking met een gewone video-oproep.