Inleiding #
Na jarenlange geruchten stelde Apple tijdens zijn jaarlijkse Worldwide Developers Conference zijn eerste mixed reality headset voor: de Apple Vision Pro. Hoewel het bedrijf uit Cupertino zelf niet spreekt over virtual reality en augmented reality maar liever het woord ‘spatial computing’ in de mond neemt, zal de invloed van de Vision Pro op de metaverse ontzettend groot zijn.
De Apple Vision Pro focust zich absoluut meer op een ‘mixed reality’ ervaring en de nadruk bij de aankondiging lag duidelijk bij het brengen van virtuele projecties in de echte wereld, zodat dragers verbonden blijven met de echte wereld. Hoewel de Vision Pro duidelijk heel wat productiviteitstoepassingen krijgt, is er ook aandacht besteed aan entertainment in de vorm van een virtueel display en de integratie van Apple Arcade games. Je kan 2D-applicaties eender waar projecteren, zo groot als je wil.
De Apple Vision Pro kunnen we kort beschrijven als een ontzettend high-end product met ongeëvenaarde hardware, intuïtieve besturing zonder controllers en ondersteund door het erg sterk Apple ecosysteem. Zo wordt het bijvoorbeeld perfect mogelijk om het beeld van een Mac (groter) te projecteren in mixed reality, maar de Vision Pro kan ook perfect standalone aan de slag.
Uiteraard hangt er aan Apple’s eerste mixed reality headset een stevig prijskaartje vast. In de Verenigde Staten zal de Apple Vision Pro 3499 dollar kosten, met een lancering gepland voor begin 2024. Een Europese adviesprijs is nog niet bekend, en in onze gebieden zou de headset enkele maanden later moeten verschijnen.
Hardware #
Wat hardware betreft is de Apple Vision Pro een uitstekende mixed reality headset en zal het ten tijden van de release ook de meest indrukwekkende consumentenheadset zijn op de markt.
Het kloppend hart van de headset is de Apple Silicon M2 chip, dezelfde system-on-a-chip die bijvoorbeeld in een MacBook Air te vinden is. Omdat de Vision Pro een heleboel sensoren voor eye-tracking, face-tracking en twaalf verschillende camera’s heeft, wordt de M2-chip bijgestaan door de Apple Silicon R1 chip, die de verwerking van deze sensoren op zich neemt en in minder dan 12 milliseconden de beelden toont. Aan de voorkant is er ook een display aanwezig dat Apple ‘EyeSight’ noemt. Het gezicht van de drager wordt hiermee naar de buitenwereld getoond, zodat het contact veel soepeler verloopt. En over camera’s gesproken – de Vision Pro bevat ook een 3D camera waarmee je volgens Apple niet zomaar filmpjes opneemt, maar ‘herrineringen’ kan vastleggen.
De twee microLED displays bieden een resolutie van meer dan 4K per oog aan voor een totaal van 23 miljoen pixels. Ter vergelijking: de Quest Pro van Meta heeft een totale pixelcount van net geen 7 miljoen – een opvallend verschil wat er voor zorgt dat het beeld van de Vision Pro bijna dat van de werkelijkheid evenaart. Eerste previews vermelden dat de pixels ‘completely indistinguishable’ zijn. Ook over de audio werd nagedacht: elk oor heeft een specifieke ‘audio pod’ die instaat is op een persoonlijke spatial audio ervaring op te leveren dankzij een techniek dat Apple ‘audio ray-tracing’ noemt.
Voor de beveiling heeft Apple gekozen voor Optic ID, een systeem dat werkt via een irisscanner. Er zijn uiteraard wel opties om de Vision Pro headset uit te lenen aan andere gebruikers via meerdere accounts of een gastmodus.
VisionOS ecosysteem #
Het VisionOS ecosysteem dat Apple voor zijn mixed reality headset uitbouwt is zonder twijfel ook meteen een van z’n grootste voordelen: Apple heeft momenteel al een zeer sterk ecosysteem uitgebouwd op iOS, iPadOS en macOS. Omdat de Vision Pro van Apple Silicon gebruikmaakt, kunnen in principe alle bestaande Apple Applicaties meteen gebruikt worden op de mixed reality headset, die dan op een virtueel scherm worden getoond. Uiteraard zullen er ook specifieke VisionOS-applicaties verschijnen die volledig van de hardware kunnen gebruikmaken – denk maar aan 100% VR-ervaringen bijvoorbeeld.
Zoals eerder vermeld kan je ook perfect een Mac ‘meenemen’ naar mixed reality en worden accessoires zoals de Magic Keyboard en Magic Trackpad ondersteund. Apple-specifieke features zoals AirDrop en SharePlay zijn uiteraard ook aanwezig.
Hoewel het zeker niet vanzelfsprekend is, wordt ook FaceTime ondersteund. Dankzij de ingebouwde eye- en facetracking kan er een ontzettend realistische avatar gemaakt worden van de drager tijdens videogesprekken – weliswaar na een eenmalige scan met de externe camera’s, niet onvergelijkbaar met FaceID. Deze virtuele avatars zijn absoluut de nieuwe benchmark in de metaversemarkt.
Ook niet onbelangrijk: tijdens de persconferentie kondigde Apple aan dat het Unity zal ondersteunen voor VR- en AR-toepassingen, alsook WebXR.
Ontwerp #
Apple heeft gekozen voor gebogen glas aan de voorkant van de headset, dat dan naadloos overloopt op een aluminium behuizing. De aanwezigheid van een digitale kroon (om de immersiveness aan te passen) en de oranje accenten doen wat denken aan de Ultra-variant van de Apple Watch. De hoofdband is van een hoogwaardige stof gemaakt die aangepast kan worden zodat het toestle optimaal past. De pancake-lenzen zijn ontworpen door Apple en zijn vergelijkbaar met bv. de Meta Quest Pro.
De headset wordt aangestuurd door een externe batterij, vastgemaakt met een magnetische kabel. Apple zegt dat de batterijduur van de headset zo’n twee uur bedraagt, al is het wel gemakkelijk om te swtichen door simpelweg een tweede batterij te gebruiken.
Voor brildragers werkt Apple samen met Carl ZEISS om correctielenzen aan te bieden. Het idee is dus dat je helemaal geen bril moet dragen wanneer je de Vision Pro gebruikt.