Het opzetten van een virtuele winkel in een metaverse platform is een use case die heel vaak terugkeert bij grotere merken in de fashion en retail wereld – ook op lokaal niveau. Enkele voorbeelden sommen we hieronder op per metaverse platform.
Fortnite #
Een van de meest sprekende voorbeelden van een virtuele store in Fortnite is afkomstig van de Belgische fashion retailer JBC. Het merk heeft daarvoor een eigen downloadbare “JBC Store” map/level gelanceerd in de game met enkele minigames, vooral ter promotie van het merk en de fysieke JBC x Fortnite kledinglijn.
Roblox #
Sinds de populariteit van Roblox is toegenomen zijn er heel wat bedrijven actief bezig geweest om een virtuele presence in Roblox uit te bouwen. De spelers van Roblox kunnen deze werelden en virtuele winkels gemakkellijk bezoeken vanuit de game. Sommige stores bieden ook virtuele kledingstukken te koop aan voor de Roblox-avatars. Roblox is populair bij heel wat populaire merken, waaronder GAP, American Eagle, Gucci, Nike, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Burberry en Forever 21.
Forever 21 gebruikt Roblox ook om aan marktonderzoek te doen: van de meest populaire virtuele Roblox-items uitgebracht door Forever 21 waren enkele modellen een stuk populairder dan de rest. Populair in Roblox, dus ook populair in de echte wereld, moet Forever 21 gedacht hebben. Ze lanceerden achteraf een fysieke versie van hun digitaal succesvolle kledingstukken en ook deze gingen vlotjes van de toonbank.
The Sandbox #
Hoewel de ontwikkelingen van virtuele winkelomgevingen in The Sandbox nog niet zo ver gevorderd zijn als in Roblox, zijn er meerdere merken die actief grond kopen in dit metaverseplatform, gebaseerd op Ethereum, met als doel een virtuele winkel op te zetten. Het is op dit moment nog onbekend of merken ook plannen hebben om fysieke producten te verkopen, hoewel die mogelijkheid zeker aanwezig is. Adidas en Gucci hebben beide virtuele grond gekocht in The Sandbox met dit doel voor ogen.
Decentraland #
Decentraland heeft onder andere samengewerkt met Samsung als het gaat om virtuele winkelomgevingen. De Zuid-Koreaanse elektronicagigant heeft een stuk land gekocht en heeft zijn 837X Store gelanceerd, een digitale versie van hun daadwerkelijke vlaggenschipwinkel, de 837 Store in New York City. 837X is niet langer toegankelijk, aangezien het een tijdelijke promotie was. Gebruikers konden NFT-badges verdienen alsook virtuele accessoires. We kunnen concluderen dat het Samsung 837X-project voornamelijk een marketing- en merkbewustheidsstunt was.
Ook interessant: Decentraland was het “host metaverse platform” voor de Metaverse Fashion Week, een populair digitaal event rond fashion waar heel wat bekende merken zoals Vogue, Balenciaga en Tommy Hilfiger aan meewerkten.
Second Life #
Second Life, een van de oudste virtuele platforms, heeft veel ervaring met digitale en virtuele winkelomgevingen van ‘echte’ merken, meer dan een decennium voordat de term ‘metaverse’ zelfs populair werd. Merken zoals Adidas, Reebok, American Apparel en 1-800-Flowers hebben virtuele winkels gecreëerd in Second Life (Kuntze et al., 2013). Gebruikers konden items kopen en werden doorgestuurd naar de webshop van de winkel binnen het spel.
Reebok ging zelfs nog verder en besloot de creatieve elementen van Second Life te integreren om op maat gemaakte Reebok-sneakers te creëren die zowel in het spel als in het echte leven gedragen konden worden – een concept dat wee nu interesse wekt bij metaverse-platforms en retailers.