Spatial werd ontwikkeld in 2016 en kwam op de markt als een virtueel platform voor samenwerkingen als alternatief voor (video)meetings, maar is intussen gegroeid tot een van de meer populaire en mature metaverse platformen op de markt. De interface is gebruiksvriendelijk, er is een nadruk op sociale interactie en de deelbaarheid van ervaringen, en qua artstijl doet Spatial het meest denken aan Horizon Worlds van Meta. Spatial is niet volledig gedecentraliseerd, maar laat gebruikers wel toe om hun NFT’s tentoon te stellen en gemaakte ervaringen of werelden in Spatial als NFT te verkopen. Spatial heeft een eigen avatarsysteem, maar ondersteunt ook imports via Ready Player Me.
Het platform is toegankelijk via een browser op computers en smartphones, maar is ook volledig te gebruiken in virtual reality, ook op standalone toestellen. Tot 50 mensen tegelijk kunnen in dezelfde Spatial ervaring terecht. Voor ontwikkelaars is er ook een Unity SDK beschikbaar. Een betalende versie, Spatial+, is beschikbaar voor $25 en biedt onder andere de mogelijkheid om toegang te beperken tot NFT-houders, tot tien verschillende instances van een Spatial ruimte te maken, live vertalingen, meer controle over bezoekersmogelijkheden en de mogelijkheid om meerdere ‘hosts’ aan te stellen.