Rec Room is een sociaal en virtueel wereld platform dat voor het eerst werd uitgebracht in 2016 door de Amerikaanse ontwikkelaar Against Gravity. Zoals de naam al doet vermoeden wordt er een nadruk gelegd op het recreatieve, waarin spelers een eigen avatar aanmaken, deelnemen aan sociale events en ervaringen in Rec Room – zoals bijvoorbeeld het bijwonen van events of het spelen van (mini)games. Rec Room biedt zijn spelers eigen creatieve tools aan om hiermee aan de slag te gaan. Volgens de ontwikkelaars zijn er al miljoenen gemaakte omgevingen en ervaringen in Rec Room gedeeld – en de teller blijft uiteraard lopen.
Hoewel Rec Room zeker een nadruk legt op de immersieve virtual reality ervaring, wil het tegelijk heel toegankelijk zijn zodat niemand zich buitengesloten hoeft te voelen. Het platform is beschikbaar op PCVR, Meta Quest en Windows Mixed Reality. Er is ook een versie voor PlayStation 4 met optionele PSVR(1)-ondersteuning – of een geüpdatet versie voor PS5 en PSVR2 in de pijplijn staat, werd nog niet bevestigd. Verder kunnen spelers ook meedoen via een computer of mobiel apparaat (iOS/Android).
De gebruikersinterface werd opzettelijk simpel gemaakt om toegankelijker te zijn en Rec Room’s filosofie om een inclusief en gebruikersvriendelijk platform te bouwen lezen we ook terug in de community guidelines. Er wordt stevig benadrukt dat Rec Room een veilige en verwelkomende omgeving moet zijn voor alle gebruikers. Kinderen onder de leeftijd van 13 kunnen Rec Room gebruiken, maar wel een limited account zonder toegang tot voice of text chat.
Het businessmodel van Rec Room is vrij uitgebreid: het platform biedt de gebruikers en makers de mogelijkheid om avatar items, virtuele voorwerpen en ook levels/ervaringen te verkopen in een eigen marketplace. Voor het platform zelf stromen er nog inkomsten binnen via de Rec Room Plus abonnementsdienst, dat toegang geeft tot exclusieve voordelen, een hoeveelheid Rec Room Tokens in-game valuta en kortingen in de marketplace.
Omdat Rec Room ook op Steam beschikbaar is, biedt dat een eerste kijk op de populariteit van de game. Hoewel Rec Room (op Steam) piekte qua gebruikersaantallen in 2022 (volle coronacrisis), slaagt de gamer er nog steeds in om maximaal een goede 3000 gebruikers tegelijk te hebben. Daar moet echter wel een serieuze kanttekening bij gezet worden: dit geldt enkel voor Steam-gebruikers, en Meta of mobiele gebruikers worden hier bijvoorbeeld niet meegerekend.
Rec Room is zeker een interessant metaverse platform dankzij z’n VR-support, gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid om heel wat verschillende toestellen en een degelijke basis van gebruikers en creators.