Unity is een populaire game engine die voor het eerst het levenslicht zag in 2005. Sindsdien is de sofware doorgegroeid tot een van de meest gebruikte game engines in de volledige industrie. Unity maakt het gemakkelijk om voor meerdere platformen – ook consoles – games te ontwikkelen.
Unity is geen open-source software, maar biedt wel een gratis versie aan voor kleinere teams met een jaaromzet van minder dan 100.000 Amerikaanse dollar. Wie daar boven zit of bijkomende features wil gebruiken, zal moeten gebruikmaken van een betaald abonnement. Een overzicht van de verschillen in abonnementen vind je hier terug.
Hoewel Unity aanvankelijk vooral populair was bij indie-ontwikkelaars, werd de engine gaandeweg meer en meer gebruikt voor grotere projecten. Heel wat games werden gebouwd op Unity, waaronder Among Us, Super Mario Run, Rust, Cuphead, Wastleland 3 en Ori and the Will of the Wisps.
Unity, de metaverse engine? #
Vooral voor de metaverse lijkt Unity ontzettend beloftevol: een hele hoop huidige applicaties zijn er namelijk al in gebouwd. De populaire sociale apps VRChat en Rec Room bijvoorbeeld, maar ook een gedecentraliseerd platform als Decentraland. VRChat heeft zelfs een SDK uitgebracht om Unity-toepassingen gemakkelijker te integreren.
Wellicht de belangrijkste van allemaal: ook Roblox maakt gebruik van Unity als basis voor gemaakte werelden en het laat ook andere spelers toe om via Unity eigen Roblox-games en ervaringen te maken. Met dergelijke grote namen achter zich, is het duidelijk dat Unity Engine een van de belangrijkste softwarepakketten zal zijn voor de metaverse.