De Source 2 game engine werd ontwikkeld door Valve en is de opvolger van de populaire (u raadt het al) Source engine, de basis van onder andere de Half-Life en Counter-Strike games. De tweede grote versie werd uitgebracht in 2014 met de bedoeling om een publiek toegankelijke en gratis 3D-engine te worden. Dat zou echter met een opgelegde voorwaarde zijn: de Source 2 projecten moeten gelanceerd worden op het Steam ecosysteem, zodat Valve hierop geld kan verdienen en deze projecten binnenin zijn eigen invloedssfeer behoudt.
Vergeleken met de originele Source versie, zou Source 2 moeten resulteren in opvallend betere performance, zowel op oudere systemen als op nieuwe toestellen en technologieën. Interessant is dat Source 2 een sterke nadruk legt op “increasing creator productivity“, wijzend op de grote hoeveelheids mods en downloadbare content van huidige (Source) games die wordt gemaakt en beschikbaar gesteld door fans en gamers. Een in-game creator economie opbouwen zou dus gemakkelijk te implementeren zijn in een Source 2 game. Op zich niet zo heel bijzonder, aangezien deze ‘creator productivity’ vooral via Steam Workshop zou werken en Valve dus opnieuw een commissie krijgt op de verkoop. Dergelijke creator economieën worden bijvoorbeeld ook voorgesteld in heel wat metaverse applicaties. Hoewel Steam Workshop niet per se enkel werkt op Source-games, maakt de gemakkelijke integratie van Source 2 natuurlijk wel een interessante game engine.
Populaire titels die gebouwd zijn met Source 2 zijn onder andere Artifact, Aperture Desk Job, Dota 2 Reborn en Counter-Strike 2. De Source 2 engine wordt bovendien ook gebruikt in VR-toepassingen zoals de SteamVR Home omgeving, alsook de AAA-titel in virtual reality, Half-Life Alyx – door critici beschouwd als de beste en meest kwaliteitsvolle virtual reality game op de markt.
Hoewel Valve zijn intenties duidelijk had gemaakt om de engine open te stellen naar andere ontwikkelaars, is daar helaas nog geen specifieke timing op geplakt. Anno 2023 is nog steeds niet mogelijk om vrije toegang te krijgen tot de game engine. Sterker nog – het lijkt erop dat deze plannen toch voorlopig in de koelkast zitten, want er is hierover geen officieel woord meer gerept sinds 2015.