Inleiding #
Meta Quest, vroeger bekend als Oculus Quest, is vandaag het meest populaire virtual reality ecoysysteem op de markt met naar verluidt 20 miljoen verkochte Quest-headsets, hoofdzakelijk bestaande uit de standalone Quest 2. Het Meta ecosysteem verzorgt een digitale app store voor zowel standalone als PCVR-gaming. Vroeger had Oculus ook een aantal PC-only headsets op de markt gebracht, maar die zijn allemaal vervangen door de meer veelzijdige Quest-tegenhangers die draadloos en zonder computer gebruikt kunnen worden.
Behalve de Quest Store (vergelijkbaar met de PlayStation Store) bevat het ecoysteem ook een aparte sectie App Lab, een plek waar vooral kleinere ontwikkelaars hun applicaties op Quest-toestellen kunnen uitbrengen op een laagdrempeligere manier. Ontwikkelaars kunnen ook naar hartenlust DLC toevoegen, al moet daarbij wel gezegd worden dat Meta hiervoor een commissie van 30% vraagt.
Avatars en integratie met andere Meta platformen #
Het Quest-ecosysteem heeft duidelijk een aantal links met de andere applicaties van het moederbedrijf. Aanvankelijk was het vereist om een Facebook/Meta-account aan te maken om de headset te gebruiken, maar het bedrijf wijzigde dit beleid na hevige kritiek vanuit de gamingindustrie.
De headsets hebben bijvoorbeeld een ingebouwde Messenger-applicatie, waarmee je in VR berichten kan beantwoorden en zelfs bellen. De avatars die in de home-omgeving en Horizon Worlds worden gebruikt, lijken heel erg om die van Facebook en Whatsapp.
Het maken van avatars wordt een van de meest belangrijke aspecten van de metaverse, en het lijkt erop dat Meta zijn “legacy” Web 2.0 producten zoals Facebook en Whatsapp wil meenemen naar de metaverse. De avatars worden bijvoorbeeld gelinkt aan Facebook Connect, een one-click inlogsysteem voor derde partijen. het lijkt er dan ook op dat Meta zijn avatars (en zijn log-in systeem) zoveel mogelijk wil verspreiden.
Samenwerking met Microsoft #
Microsoft – een duidelijke concullega van Meta – heeft onlangs aangekondigd dat het een aantal van zijn populaire applicatie Microsoft Teams (inclusief Mesh) toegankelijk zal zijn om Meta Quest-toestellen. Het bedrijf wil hiermee zijn marktaandeel voor workspace VR software vergroten. In een later stadium zal Microsoft ook Office 365 en Windows 365 (een computer via de cloud) naar het Meta Quest ecoysteem brengen.
En daar blijft het niet bij, want ook de gamende consument zal binnenkort zijn voordeel uit het Meta-Microsoft partnerschap kunnen halen: er werd aangekondigd dat xCloud streaming via Xbox Game Pass binnenkort ook op de headsets mogelijk zal zijn.
Hardware #
Meta Quest 2 #
De Meta Quest 2 – voorheen bekend als de Oculus Quest 2 – is de meest populaire headset van Meta en werd uitgebracht in september van 2020. Het toestel is duidelijk gericht op mass-market VR en kent dan ook geen exorbitant hoog prijskaartje. De Quest 2 begint al enige leeftijd te hebben en Meta kondigde dan ook aan dat zijn opvolger – met de weinig inspirerende naam Quest 3 – nog in het jaar 2023 moet verschijnen.
Het toestel, dat onlangs een prijsverlaging heeft gekregen naar $329 in de Verenigde Staten (iets dat wellicht ook in Europe gereflecteerd zal worden) maakt gebruik van het Android besturingssysteem en daarbovenop een strakke lay-out van Meta zelf. Het kloppend hart is een Qualcomm Snapdragon XR2 SoC (een aangepaste Snapdragon 865) en zo’n 6GB aan intern RAM-geheugen. Het LCD-display heeft een resolutie van 1920p per oog (2x1920p) en ondersteunt een maximale verversingssnelheid van 120 Hz. De Quest 2 is stevig geworteld in het Meta/Oculus ecosysteem, inclusief ondersteuning voor Horizon Worlds en Horizon Workrooms. Passthrough (een snelle blik op de echte wereld) is mogelijk op de Quest 2, maar enkel in zwart en wit.
Meta Quest Pro #
De Meta Quest Pro is niet gericht op consumenten, maar eerder op zakelijk gebruik en prosumers. Behalve de traditionele VR-evaring die inmidedls al gekend was bij de Oculus-toestelen, bevat de Quest Pro voor het eerst ook passthrough in kleur, waardoor er een veel betere MR-ervaring mogelijk is. Virtuele desktops in Horizon Workrooms worden op die manier een hoop beter uitgewerkt. Vergeleken met de Meta Quest 2 heeft de Quest Pro plattere ‘pancake’ lenzen met minder beeldvervorming, een iets betere resolutie en een verbeterde field of view. Deze lensstructuurzorgt voor een lichtere en meer comfortabele headset, en het zorgt er ook voor dat de gebruiker een stuk van zijn peripheral view behoudt. Oog- en gezichtstracking (voor animaties en foveated reendering) worden ook ondersteund.
Wat de rekenkracht betreft wordt de headset aangestuurd door de Snapdragon XR2+ chip (nadruk op de plus) die zo’n 50% krachtiger moet zijn dan de gewone XR2 zoals in de Quest 2. Het intern RAM-geheugen werd uitgebreid naar 12GB. De controllers tracken nu ook zichzelf (in plaats van de headset dit te laten doen) dankzij een ingebouwde Snapdragon 662 chip in elke controller.
Volgens critici heeft de Quest Pro een aantal belangrijke pijnpunten. Allereerst, de prijs. Bij ons kost de Pro nog zo’n €1799 euro, al is er onlangs een Amerikaanse prijsdaling aangekondigd naar $1000. De kans is groot dat die prijsdaling ook bij ons zal gebeuren. Verder valt de batterijduur ook tegen met maximum twee uur, vooral voor een productivity toestel.