Inleiding #
Non-fungible tokens (NFT’s) kenden een periode van enorme populariteit van 2018 tot 2020, maar de publieke opinie en de marktwaarde van NFT’s kenden een diepe val eind 2021/2022. NFT’s zijn digitale items (denk aan kunstwerken, certificaten, video’s, draagbare items) die uniek en origineel zijn, en waarvan die uniekheid ook kan geverifieerd worden op de blockchain (daarom zijn ze ook niet “fungible” of verwisselbaar zoals een gewone cryptovaluta).
Er werd in totaal meer dan 45 miljard dollar uitgegeven aan NFT’s, hoewel dat bedrag ook rekening houdt van de doorverkoop ervan. Doorverkopen is mogelijk (vergelijk het met het first sale doctrine) dankzij het permissionless karakter van de blockchain. NFT’s kunnen ook uitgeleend worden voor een bepaalde prijs (ietwat vergelijkbaar met crypto staking). Heel wat critici van NFT’s beargumenteren dat de waarde van een NFT puur op speculatie wordt gebaseerd in plaats van gebruikswaarde (bv. de mogelijkheid om een NFT als gaming skin te gebruiken), wat een mogelijke reden zou kunnen zijn voor de recente NFT crash.
NFT’s in Games #
Interoperabiliteit en ‘meeneembaarheid’ van NFT’s #
Een van de vele ‘beloftes’ die worden gemaakt rond NFTs is het idee dat skins – uiterlijke aanpassingen aan een personage – overdraagbaar zouden zijn van de ene game op de andere dankzij NFT’s. Een skin zou niet langer gebonden zijn aan één bepaalde game (zoals Fortnite), maar zou meeneembaar kunnen zijn naar een volledig andere game van een andere ontwikkelaar, zoals Call of Duty. Hoewel dit idee van interoperabiliteit zeker z’n voordelen zou kunnen hebben, is er ontzettend veel kritiek vanuit de gamingindustrie gekomen. Het plan om skins enige vorm van interoperabiliteit te bieden lijkt simpelweg – zowel door technische als economische redenen – onmogelijk te zijn.
Game-ontwikkelaar Damion Schubert legt in een Twitter-thread uit waarom interoperabiliteit in games altijd een pipe dream zal blijven en Schubert is zeker niet de enige persoon in de gaming-industrie die deze bubbel doorprikt. Niettemin zijn er een aantal vrij beperkte voorbeelden waarin er lichte vorm van interoperabiliteit is, maar dit geldt enkel als de games van dezelfde ontwikkelaar of uitgever zijn, ver verwijderd van het idee van volledige interoperabiliteit. Toch blijft de hoop bestaan dat blockchain de interoperabiliteit van virtuele goederen zal verhogen. We zien bijvoorbeeld integraties van NFT’s in blockchainwerelden zoals Decentraland.
Blockchain-gebaseerde games #
Er bestaan ook games die volledig worden gebouwd op de blockchain en ontwikkeld zijn met NFT’s als (vaak enige) economisch model. Deze blockchain games (bv. Axie Infinity, Upland) ontvingen in totaal meer dan 4 miljard Amerikaanse dollar in VC funding tot nu toe. Metaverse expert Matthew Ball speculeert bovendien dat één virtuele valuta (bv. Ethereum) alle in-game valuta’s (denk aan Minecraft Coins, Robux, Fortnite V-Bucks, COD Points) zou kunnen vervangen en dat deze games en stores door een economy of scale de switch zouden maken naar cryptovaluta.