De metaverse wordt niet alleen interessant voor de consument, maar ook op B2B en zakelijk vlak bieden deze nieuwe technologieën tal van mogelijkheden en potentieel. Een nieuw rapport van het Amerikaanse technologie- en consultancybedrijf Wunderman Thompson onthult dat zo’n 67% business-to-business klanten producten en diensten zouden kopen via een avatar in de metaverse, al ligt de nadruk hierbij wel sterk op een combinatie van digitale en fysieke interactie. 71% van B2B klanten is bereid om te kopen van bedrijven die zowel fysiek zaken doen als in de online wereld, eventueel via de metaverse. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een demonstratie of presentatie van producten in VR, training en ondersteuning of een virtuele stand openhouden zoals op een fysieke handelsbeurs.
In het vrijgegeven B2B Future Shopper Rapport wordt duidelijk dat met 49% net niet de helft van alle B2B-uitgaven online gebeurt. Er wordt wel verwacht dat dit de komende jaren gaat stijgen naar 57% binnen een tijdsperiode van vijf jaar. De metaverse kan hierin een belangrijke rol spelen, zeker lettend op het feit dat B2B-kopers het zien zitten om via een avatar zaken te gaan doen.
Opvallend is ook dat het onderzoek van Wunderman Thompson aantoont dat B2B-klanten een ervaring willen krijgen die gelijkaardig is aan dat voor consumenten (66%) en gemakkelijker willen bestellen via hun mobiele toestellen (71%). Een product bestellen op Amazon, Bol of Zalando is voor ons een deel van het alledaagse leven geworden, ook op de smartphone, maar dit gestroomlijnde proces heeft zich nog niet volledig vertaald naar de zakelijke markt. 46% van alle B2B klanten vindt het online verkoopproces nog steeds frustrerend en 51% vindt dat B2B verkopers onvoldoende rekening houden met de friction points van online verhandelen. Tegelijk verwacht 68% van alle respondenten dat hun digitale aankopen in de komende jaren zullen toenemen.
“Just like regular consumers, B2B buyers want a more immersive, omnichannel experience and the same attention that is often afforded to B2C shoppers. Whether it’s selling through the metaverse, partnering with a marketplace or optimising through mobile sites, it’s essential that businesses listen to their clients’ pain points and deliver a tailored experience. But as important as developing the best digital experience is, businesses cannot forget the importance of building genuine, human relationships; particularly with the wider societal shift to work from home. Finding the perfect mix and balance of digital and personal interaction is vital. And, with multiple channels to pick from, B2B buying is much changed since 2020. The onus is on B2B vendors to deliver their buyers the right products, at the right price, through the best omni-channel experiences.”
Hugh Flether, head of consultancy and innovation, Wunderman Thompson
Het recente rapport van Wunderman Thompson komt niet geheel onverwacht. Een eerder uitgevoerd onderzoek (Juli 2022) door het statistiekenbureau Statista vermeldt namelijk dat 59% van B2B kopers al een product of dienst heeft aangeschaft nadat ze daarvan een demo in de metaverse hebben gekregen. 21% van de respondenten had na een metaverse-presentatie niet aangeschaft, maar had wel interesse om dat in de nabije toekomst te doen. Samen vormen deze twee groepen 80%, waardoor al snel duidelijk wordt dat de metaverse – ook in B2B – niet meer weg te denken valt.
Bronnen: Wunderman Thompson, Statista
Dit artikel werd gepubliceerd in het kader van het TETRA-onderzoeksproject Innovatieve Businessmodellen voor KMO’s in de Metaverse. De Hogeschool HOWEST onderzoekt met de steun van Vlaio hoe Metaverse en Web3 technologieën gebruikt kunnen worden om KMO’s vooruit te helpen.
Interesse om uw KMO in te schrijven als lid van de stuurgroep? Neem gerust contact met ons op. Leden van de stuurgroep hebben toegang tot onze interne kennisdatabank, worden uitgenodigd om periodieke vergaderingen bij te wonen en krijgen de resultaten van het onderzoek mee.
Al lid van de stuurgroep? Klik hier om in te loggen.